عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

صلاح عبدالله: بيني وبين الشقا عقد مفتوح وربنا يجعل معاناتي في ميزان حسناتي

صلاح عبدالله
صلاح عبدالله

كشف الفنان الكبير صلاح عبدالله عن أسرار في حياته الشخصية، كما تحدث عبدالله عن معاناته الصحية خلال  الفترة الأخيرة.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات صلاح عبدالله

وقال صلاح عبدالله خلال استضافته في برنامج أنا والقناع والتي تقدمه الإعلامية منى عبدالوهاب ويعرض عبر قناة الحياة: أنا طيب وبقول علي نفسي طيب.. والمخرج مجدي الهواري كان بيقولي هو في حد طيب يقول علي نفسه طيب.

وتابع: لما بحب أخبي اللى جويا بلبس قناع المبتسم، ودايماً بتكلم في الضحك، وأقول دايماً ابتسم تقدر تحقق ضحكة في أخر النهار.

صلاح عبدالله: بيني وبين الشقا عقد مفتوح

وأضاف: بيني وبين الشقاء عقد مفتوح بنسبة كبيرة، بالذات في الفترة الأخيرة من  حياتي من 2010، واللي عانيت فيها من ظروف صحية صعبة، وكنت بدعي ربنا يجعل معاناتي في ميزان حسناتي".

صلاح عبدالله: ربنا يحسن ختامي ويجعل معاناتي في ميزان حسناتي

كما كشف الفنان صلاح عبدالله أنه مر بظروف صحية صعبة خلال الفترة الأخيرة وقال: مريت بظروف صحية صعبة بقعد أقول يارب اجعل معاناتي في ميزان حسناتي وأحسن ختامي.

كما كشف صلاح عبدالله: الشغل في البدايات كان شقا جامد عشان الواحد يحقق ذاته ويكون أسرة وتعيش في مستوى معين.

واستكمل: الشقا إني كنت مُصر أفضل اشتغل لحد ما أتوكل على الله وعشت رحلة شقا قبل ما احترف التمثيل لحد ما خدت قرار احتراف التمثيل.

كما كشف صلاح عبدالله أنه سعيد بمحبة الجمهور له، مشيرًا إلى أن الفنان محمد رياض حينما يتواصل معه يقول له أن جميع الناس يحبونه.

صلاح عبدالله: أكيد في ناس مش بتحبني بس مكسوفين يقولوا

وأوضح: محمد رياض كل لما يكلمني يقولي كل الناس بتحبك وعمري ما شفت حد رافضك، وأنا بقوله أكيد فيه ناس مبتحبنيش ويمكن فيه ناس مبتحبنيش بس بتتكسف تقول.

صلاح عبدالله يتذكر والدته الراحلة

كما تذكر الفنان صلاح عبدالله والدته الراحلة، حيث أبلغ شقيقه فاروق عن طريق التليفون الأرضي للمسرح بأن والدتهم توفيت وذلك أثناء عرض مسرحية «الهمجي» مع الفنان محمد صبحي.

وقال صلاح عبدالله: أخويا الكبير اتصل بيا بالتليفون الأرضي وكنت بتكلم عند عم إبراهيم النجار ومكنش التليفون دخل بيتنا وفاروق قدر يوصل لإدارة المسرح وقالهم ميقولوش دلوقتي غير لما يخلص العرض، كنت سايبها تعبانة وحاسس فيه حاجة وبقاوم عشان أمثل كويس لأنه كان يوم تصوير المسرحية وأهم يوم في حياة الممثل المسرحي يوم تصوير المسرحية.

تابع موقع تحيا مصر علي