عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ممثل حزب المؤتمر في جلسة التحديات الاجتماعية:«العيشة بقت طين على الناس وكيلو السمك البلطي بـ 90 جنيه ده يرضي مين»

تحيا مصر

استنكر أحمد حمادة نائب رئيس حزب المؤتمر، الأوضاع الاقتصادية التي يعيشها المصريين خاصة في الصعيد، قائلا "أنا جاي من قبلي العيشة بقت صعبة الفقراء بقوا كتير والأسعار بقت غلاء بشكل كبير جدا المواطن يجيب منين ويأكل إزاي".

ممثل حزب المؤتمر في جلسة التحديات الاجتماعية: العيشة بقت طين على الناس

وتابع حمادة، "بسأل نفسي إزاي إحنا في مصر ومفيش أسطول صيد وإحنا عندنا بحرين ونهر النيل.. تخيلوا كيلوا سمك البلطي بقى 90 جنيه وسمكة متتاكلش ومش عارف ليه سعره غالي عندنا  .. العيشة بقت طين".

جاء ذلك فى كلمته باجتماع لجنة العدالة الاجتماعية بالحوار الوطني،  مؤكدا على أنه بجانب تكافل وكرامة توجد مشروع حياة كريمة وهي خطوة هامة من أجل مزيد من البنية التحتية ولكن لابد أن يوجه جزء من مخصصاتها لصالح بناء الإنسان حيث التأهيل والتدريب وتوفير رواتب أفضل، مطالبا بضرورة تقديم مشروعتت لخدمة المواطنين لرفع الأعباء الاقتصادية عنهم.

تعديل المخصصات التموينية من المنتجات مع تخفيض أسعار السلع 

واقترح حمادة، تعديل المخصصات التموينية من المنتجات مع تخفيض أسعار السلع في بطاقة التموين، مضيفا "بدل ما تدي للمواطن كيلو الأرز ب 13 جنيه ما توزع ال 50 جنيه ببطاقة التموين بشكل مختلف وأعطيه 2 كيلو سكر و2 كيلو أرز ورجعوا الصابونة السان لايت في السلع التموينية الناس بقت عيشتها صعبة وتستحق كل دعم".

تابع موقع تحيا مصر علي