عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد رضوان: اتعرفت على زوجتي في المسرح وبعتبر نفسي ممثل محظوظ

محمد رضوان
محمد رضوان

كشف الفنان محمد رضوان عن قصة الحب التي جمعته بزوجته، موضحًا أنه تعرف عليها أثناء حضورها عرض مسرحي له، كما كشف عن ول أجر له بعد تعيينه في المسرح القومي.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات محمد رضوان

وقال محمد رضوان خلال استضافته في برنامج معكم التي تقدمه الإعلامية منى الشاذلي ويعرض عبر قناة سي بي سي: بعد تخرجي من المعهد عرضت مسرحية على الطليعة وجت المدام تتفرج على المسرحية بأسرتها ومن عادتي مش ببص للجمهور.

محمد رضوان عن زوجته: شدتني من أول نظرة

وتابع: لقيتها قاعدة في الصالة وواخدة عيني ومش عارف أمثل وشدتني جدًا وفضلت باصص ناحيتها واتعرفت عليها بعد المسرحية وبقينا صحاب واتقدمتلها.

محمد رضوان: مرتبي كان 105 جنيه لما اتعينت في المسرح القومي

وأستكمل محمد رضوان: كنت قلقان أن مستقبلي مش باين واتعينت في المسرح القومي وكان مرتبي 105 سنة 1995 وقولتها أنا اتعيت ومرتبي 105 وكل مشاكلنا هتتحل.

وتابع: كان في دماغي متجوزش غير لما أعمل اسمي الفني وتيجي على نجومتي وقالتلي أنا هستمتع بإيه لو لقيت كل حاجة جاهزة وقولت معقولة في حد كده.

وأضاف: اتفقنا أننا هنعيش بمراتبي وهي معترضتش عليا لغاية ما ربنا كرمني دلوقتي.

محمد رضوان: اللي حصلي مؤخرًا كرم من ربنا عليا

وكشف محمد رضوان: مش مضايق إني السنين دي كلها مختش فرصتي، ويكفي إني بمارس المهنة اللي بحبها واللي حصلي مؤخرًا ده كرم من ربنا عليا.

أما عن مشاركته في مسلسل الاختيار في الثلاثة أجزاء قال محمد رضوان: أنا ممثل محظوظ اني اشتغلت في التلات أجزاء في مسلسل الاختيار.

محمد رضوان: أنا وماجد الكدواني أنتيم وعشرة قديمة

كما تحدث عن علاقة الصداقة التي تجمعه بالفنان ماجد الكدواني وقال: أنا وماجد دفعة واحدة وصديقي واتقابلنا في معهد فنون مسرحية وكنا انتيم وعشرة قديمة، ولما اترشحت للدور في مسلسل موضوع عائلي اتبسطت جدًا، وكنا واحشين بعض، واتقابلنا أنا وماجد في موضوع عائلي بعد ما ماجد حقق نجومية كبيرة وأنا كان المتاح بالنسبالي هو المسرح، وفي تفاصيل احنا عارفينا بينها وبين بعض واستمعنا بالشغل مع بعض.

كما تحدث محمد رضوان عن كواليس مسلسل موضوع عائلي وقال: أنا مش رمضان حريقة خالص في البيت، وأوجه الشبه بيني وبين رمضان حريقة هو الثبات الأنفعالي  في الأزمات.

تابع موقع تحيا مصر علي