عاجل
السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محسن جابر يفتح النار على عمرو مصطفى: عيل عايز يتشهر.. وهقفل أي حاجة هتتعمل لأم كلثوم

محسن جابر _ أرشيفية
محسن جابر _ أرشيفية

فتح المنتج محسن جابر على النار على الملحن عمرو مصطفى بسبب استخدام صوت أم كلثوم بتقنية الذكاء الاصطناعي، رافضًا ذلك الأمر.

تحيا مصر يرصد هجوم محسن جابر على عمرو مصطفى.

تصريحات محسن جابر 


وقال محسن جابر خلال مداخلة هاتفية لبرنامج "ملفات"، الذي تقدمه الإعلامية أميرة بدر، على شاشة قناة "هي": أنا إنسان كبير مش هنزل للمستوى ده، هي خناقة يا جماعة ده واحد عايز يشتهر.. لو له حق ادبي عنده محاكم بدل ما هو عمال يتنطط كذه يرووح المحاكم احنا مش فاضيين له احل ايه ده عيل وبقفل محطة بلاقيه طالع في محطة تانيه.

وتابع: هو مبيقعدش لحد  أصلا ولا بيحترم حد، وبيطلع يتكلم عليا واحد قد عيالي يقول بيتهرب من الضرائب، وأي حاجة هتتعمل لأم كلثوم هقفلها.

حفيدة شقيقة أم كلثوم تستعد لاتخاذ الإجراءات القانونية ضد عمرو مصطفى 

من جانبه، قالت جيهان الدسوقي حفيدة أخت أم كلثوم، إنها سنتخذ إجراءات قانونية ضد الملحن عمرو مصطفى، مضيفة: "أنا مش ضد التقدم العلمي ولكن في مجالات تانية".

وأوضحت خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "حضرة المواطن"، مع الإعلامي سيد علي: "موضوع أحط أغنية معينة، وأجيب ألحان وأغاني تاني، معرف شدا ايه، وهل دا ملائم أم لا؟"، مردفة: "مين يبدأ لمين؟ أنا المفروض أقوله هتعمل ولا لا، ولا يقولي هعمل وأنا أوافق ولا لا. 

وكان طرح المطرب والملحن عمرو مصطفي بوستر يحمل صورة السيدة أم كلثوم على طريقة الذكاء الاصطناعي، حيث أعلن من خلاله عن طرحه لأغنيته الجديدة بعنوان «افتكرلك ايه»، من ألحانه وبصوت كوكبة الشرق أم كلثوم، والتي اثارت جدل كبير حول استنساخ صوت الأخيرة.

ونشر «عمرو» البوستر عبر «فيسبوك»وكتب «افتكرلك أيه، قريبا».

تابع موقع تحيا مصر علي