عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو مصطفى يتراجع عن احياء صوت كوكب الشرق بالذكاء الاصطناعي: مش عايز مشاكل

عمرو مصطفى وأم كلثوم
عمرو مصطفى وأم كلثوم

أعلن الفنان والمحلن عمرو مصطفى تراجعه عن إحياء صوت كوكب الشرق أم كلثوم بتقنية الذكاء الاصطناعي، وذلك بعد قيام أسرة أم كلثوم باتخاذ الإجراءات القانونية ضدهم.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تراجع عمرو مصطفى عن احياء صوت كوكب الشرق

عمرو مصطفى: مش هستخدم اي شيء يخص كوكب الشرق مش عايز مشاكل

وقال عمرو مصطفى في فيديو جمعه بـ المستشار ياسر قنطوش عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: تواصلت مع جيهان الدسوقي حفيدة أم كلثوم، واتفقنا إني مش هستخدم أي شيء يخص كوكب الشرق ولا اسمها أو صورتها، ولو دا حصل لن نلجأ إلا لأسرة أم كلثوم المسئولة عن حقوقها.

وتابع حديثه: والمشروع مازال قائمًا ولكن ليس بصورتها أو صوتها أو أي شيء يخصها؛ لأننا مش عايزين مشاكل وأنا في يوم من الأيام هيكون ليا أسرة وأحفاد ومش عايز يحصل فيا كدا، وعايز أخلص القصة دي كلها.

ووجه الشكر لـ ياسر قنطوش، قائلا: شرفت بالقاء السيد ياسر قنطوش محامي ورثه السيده ام كلثوم وتم الاتفاق وتسويه جميع سوء الفهم مع السيده جيهان الدسوقي.

عمرو مصطفى واحياء صوت أم كلثوم

وكان قد كتب عمرو مصطفى عبر حسابه الرسمي بموقع فيسبوك: على مدار 24 سنة قدمت عديد من الألحان لنجوم الوطن العربي.. ومؤخرًا مع تطور التكنولوجيا والذكاء الاصطناعي.. حبيت اسمع لو كوكب الشرق السيدة أم كلثوم غنت من ألحان عمرو مصطفى هيكون إيه الناتج.. تعالو نسمع سوا صوت كوكب الشرق أم كلثوم من ألحان عمرو مصطفى وقريبا هتسمعوا الأغنية كاملة.

مصطفى كامل يعترض على مشروع عمرو مصطفى

وكان قد علق مصطفى كامل على هذا الأمر، فقال: في شخصيات في بلدنا مينفعش اللعب فيها ولا العبث تحت أي مسميات دي أم كلثوم يا جماعة يعني ازاي نهزر في ناس زي أم كلثوم وعبد الحليم وعبد الوهاب، ومينفعش نهزر في أهرامات مصر، يا جماعه ده لو حد من برا مصر بنتصدى له.. بقول لصديقي وحبيبي محسن جابر لا تقبل بذلك أي كان المغريات المادية هيضر بحجم وقيمة أم كلثوم، أي كان لو هتكسب مليار جنيه، اوعى تقبل أن مكن يقلد سيدة الغناء العربي.

تابع موقع تحيا مصر علي