عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مصطفى حشيش: لو الست مساعدتش جوزها في مصاريف البيت المفروض يجبرها تبطل شغل

مصطفى حشيش
مصطفى حشيش

حل الفنان مصطفى حشيش ضيفًا على برنامج “كلام الناس” المذاع على شاشة قنوات MBC مصر، والذي كشف خلاله رأيه في عمل المرأة مشيرا إلى أنه لا يفضل هذا الأمر.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير رأي مصطفى حشيش في عمل المرأة

مصطفى حشيش: لو الستات قعدوا من شغلهم هيدوا فرصة للشباب البطالة يشتغلوا

وقال مصطفتى حشيش خلال البرنامج: لو الست مش مضطرة إنها تنزل الشغل متشتغلش لأن نسبة البطالة عندنا عالية والشباب ماليين الشوارع وعندنا ستات موظفات مدام مديحة اللي في الرابع لو قعدناهم في البيت ونص مرتبهم يضاف على مرتب جوزهم اللي شغال في وظيفة تانية فهندي فرصة للشباب يشتغلوا ومفيش ست تقول للراجل أنا بشتغل زيي زيك.

مصطفى حشيش: الست لو مساعدتش الراجل في المصاريف يجبرها إنها تبطل شغل

وتابع حشيش حديثه، قائلًا: البنت لو باباها مكفيها متشتغلش لحد ما تتجوز ولو جوزها كفاها متشتغلش خالص، ولو الست شغالة ومبتساعدش في مصاريف البيت الراجل المفروض يجبرها على إنها تبطل شغل.

وعن إمكانية دخول ابنته مجال التمثيل، كشف حشيش بأنه يمنع دخولها تمامًا، موضحا: أنا شايف الفنانين بيتعبوا ازاي غير كدة ازاي واحدة تسيب بيتها بالـ 20 ساعة عشان بتصور، الموضوع صعب ومينفعش مع احترامي للزملا الفنانين.

أخر أعمال مصطفى حشيش

يذكر، أن أخر أعمال مصطفى حشيش مشاركته في مسلسل عالم تاني، الذي شارك في بطولته إلى جانبه كل من النجوم من بطولة رانيا يوسف، نضال الشافعى، فريال يوسف، فراس سعيد، سميرة صدقى، ديانا هشام، صوفية، تميم عبده، إلهام عبد البديع، مروة عبد المنعم، حسام فارس، أيمن عزب، مصطفى حشيش وعدد آخر من الفنانين، تأليف اسلام يوسف، ومن اخراج عبد العزيز حشاد، وتدور قصة العمل حول فكرة لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع.

وتدور أحداث المسلسل حول فكرة لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع حيث تتعرض نغم عازفة البيانو لحادث يغير حياتها لتصل لمرحلة من مراحل الشفافية الروحية، وتسقط الأقنعة عن أقرب الناس لها سواء كان زوجًا أو صديقًا، وتجد نفسها في مفترق الطرق.

تابع موقع تحيا مصر علي