عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رانيا يوسف عن حرية المرأة: تشمل البيكيني والنقاب.. كل واحدة حره في جسمها

رانيا يوسف _ أرشيفية
رانيا يوسف _ أرشيفية

تحدثت الفنانة رانيا يوسف عن حرية المرأة، مؤكده على أن كل سيدة حرة في جسدها.

تحيا مصر يرصد تصريحات رانيا يوسف عن حرية المرأة.

رانيا يوسف تتحدث عن حرية المرأة

كتبت رانيا يوسف عبر خاصية استوري: حرية المرأة تشمل البيكيني والنقاب.. كل واحدة حره في جسمها.

رانيا يوسف تتحدث عن معانتها في الانفصال

من جانبه، قالت رانيا يوسف خلال The blind date show: أنا واحدة من الستات اللي عانيت جدًا في قصة الطلاق والأطفال والنفقة والمحاكم، ومسلسل زي تحت الوصاية أو مسلسلات كتير ابتدت تناقش القصص دي، وأنا حاسة أن دا وقتنا أننا لازم نعمل حاجة، ونحاول نغير في القوانين اللي موجودة لصالح الأطفال والستات اللي بتتبهدل عشان تاخد حقها.

وتابعت: فكرة الـ blind date حلوة لأنه من غير أقنعة ومن غير تمثيل ودا شيء لطيف، لأنه دايما في الأول ممكن يكون فيه شوية تمثيل لو الطرفين يعرفوا بعض، ولو لقيت الراجل رغاي أوي ولو حسيت أنه بخيل وبصباص هتقفل منه من أول date.

هذا وكانت ردت رانيا يوسف على سؤال أسما إبراهيم بشأن مشاركتها في عدد من الأعمال الفنية مع نجمات تكبره سنا، فقالت: أنا مش أكبر من أحمد أوي هما 3 أو 4 سنين مش قصة

وعن المذيع الذي قام بالحديث عن ملابسها ومفاتنها، قالت: استقابلته عشان هو مكنش مصري واتحايل عليا عشان يعمل الانترفيو ده عشان يتشهر.

رانيا يوسف تكشف عن عدم ندمها على فستان البطانة

كما أشارت لعدم ندمها على فستان البطانة، فقالت: مش ندمانة على فستان البطانة لأني كنت شايفه أنه عادي.

وقالت رانيا يوسف خلال البرنامج ردا على سؤال بسمة وهبة بشأن خوفها من الله: “أخاف من ربنا ليه أنا مبعملش حاجة غلط، أنا ربنا خلقني بني أدمة بغلط وبرجع لربنا بس ده مش معناه إني بخاف منه أنا بحبه، ليه ما نحب ربنا وأما بنحب حد عمرك ما هتزعليه، بحبه وبعمل اللي بيقولي عليه ومش بخاف من الموت ده راحة ولا بخاف من يوم الحساب وعندي ثقة مطلقة إني معملتش حاجة غلط، وعلى الفستان أنا غلطت ورجعت”.

رانيا يوسف: أنا مربية بنتي على الحرية وهي مفيهاش اغراءات
وعن ارتداء ابنتها لفستان البطانة هي الأخرى بعد اثارته للجدل بعدما ارتدته الفنانة في إحدى المهرجانات الفنية، فقالت: “دي طفلة عندها 16 سنة اي الاغراء اللي فيها همنعها ليه، أنا مربية بنتي على الحرية”.

تابع موقع تحيا مصر علي