عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

هاني عادي لـ منتقدي المهرجانات الشعبية: في أغاني وأفلام مش بيتعبر عنها غير بالشتيمة والألفاظ

هاني عادل
هاني عادل

أعرب الفنان هاني عادل عن استيايه من انتقاد الجمهور للمهرجانات الشعبية، ووجه رسالة إلى الجماهير، كما وجه عدة تساؤلات للرقابة.

تحيا مصر يرصد لكم استياء هاني عادل من منتقدي أغاني المهرجانات

وكتب هاني عادل عبر  حسابه بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: ليه الشتيمة والألفاظ في الراب عادي والمهرجان والأغاني العادية مش عادي.

وأضاف: ليه الشتيمة والألفاظ في الأفلام الجنبية اللي بتوافق عليها الرقابه عادي والشتيمة في الأفلام المصري مش عادي ده ليه ؟.

وتابع: هو الشتيمة لو جايه من حد بيلبس شيك أو بالإنجليزي تفرق عن واحد شعبي وبيتكلم مصري من الشارع أو بيغني ؟.

هاني عادل على فيسبوك 

وأضاف: محتاج أفهم فعلا محتاجين نعرف برضه أن فيه مشاعر في الأغاني والأفلام مش هيتعبر عنها إلا كده.

هاني عادل: احترم أنت وعيالك لما يتكتب غلى السينما فوق 18 سنة

وأضاف: هتقولي والأطفال هقولك عيالك يعرفوا شتايم من قباحتها مش يوصلك معناها أصلًا وأبقى احترم أنت وعيالك لما بيتكتب على السينما فوق 18.

واختتم هاني عادل: وفيه محطات راديو بفلوس برضه في العالم كله فوق 18، هي أسئلة كتير بس أتمنى ليها إجابة.

تصريحات هاني عادل

ومن جانب آخر، كان قد أكد الفنان هانى عادل، أن دائرة أصدقاءه المقربين محدودة للغاية ويتم اختيارهم بصعوبة، قائلا: أصحابى اللىقريبين منى قليل واختارهم بالعافية وأى توتر بينى وبين أصدقائى ممكن يوقف حياتى بشكل عام وبحاول أصلح المشكلة دى واتعامل معها.

وأوضح هانى عادل أن صمته علامة على أنه متوتر أو لا يستطيع التأقلم، مؤيدا فكرة أن القلب يعطل أو "يبوظ" ولو اعتمدنا على شيء واحدفى الحياة على اصلاحه قد تصلح كل شيء أو تفسده.

وتابع: البنى آدم فى أجزاء كثيرة مقسمة داخله وفى حياته، وفى حاجات بتأثر على حاجات ومشكلتى أن علاقتى بالأشخاص ممكن تسببفى تعطل حاجات تانية من حياتي.

آخر أعمال هاني عادل

الجدير بالذكر أن آخر أعمال هاني عادل هي مشاركته في مسلسل جميلة والذي عرض في السباق الرمضاني المنقضي 2023، وكان منبطولة ريهام حجاج وعبير صبري وعدد آخر من نجوم الفن.

تابع موقع تحيا مصر علي