عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

كنت هنسحب بسبب مشهد جرئ.. تفاصيل أزمة لطيفة في فيلم سكوت هنصور

لطيفة _ أرشيفية
لطيفة _ أرشيفية

كشفت الفنانة التونسية لطيفة عن تفاصيل أزمتها في فيلم سكوت هنصور للمخرج يوسف شاهين وذلك خلال حلولها ضيفة على برنامج معكم منى الشاذلي.

تحيا مصر يرصد أزمة لطيفة في فيلم سكوت هنصور.

تصريحات لطيفة

قالت الفنانة لطيفة: "تجربة فيلم سكوت هنصور، كانت حلوة ومن أحسن التجارب اللي خضتها، وفيه عباقرة تعاملت معاهم كانوا شبه بعض مثل يوسف شاهين وفاتن حمامة وزياد الرحباني، وفي تعاملهم من أبسط الناس".

زيارة لطيفة للفنانة فيروز

وتابعت: "كنت محظوظة إني زرت العظيمة فيروز في بيتها ولقيتها في منتهى البساطة والذوق واستقبلتني وهذرت معايا ونصحتني، وانا تعلمت من الناس دي".

وأضافت لطيفة: "فيلم سكوت هنصور القصة بتدور حول مطربة مشهورة وبيتنصب وبيتضحك عليها، وما كانش سني يعطي إن روبي تبقى بنتي، بس ما كانش فيه عقبة، وكان اللي هيقول لي عليه يوسف شاهين هعمله، يوسف شاهين قال لي فيه مشاهد ما تحطيش مكياج ويدخل للماكييرة الفرنساوية يقولها ما تخلهاش تطلع حلوة وأنا كل حاجة كان بيقولها كنت بنفذها".

سبب قدوم لطيفه على الانسحاب من فيلم سكوت هنصور

واستطردت: "رفضت مشهد جريء في فيلم سكوت هنصور، كان اتطلب مني حاجة وأنا رفضت من الأول إني مش هعملها فجاني يوسف شاهين بعدها، المشهد الجريء ما كانش محطوط في السيناريو وتم استحداثه قدام الكاميرا وقتها قلت: ستوب مش هعمله وخرجت من مكان التصوير وجالي خالد يوسف قلت له: مش هعمله وهديكوا الأغاني هدية وأنا بنسحب من العمل علشان المشهد بعدها الأستاذ يوسف زعل وقال فركش تصوير وبعدها جاني وقال لي: أنتِ عارفة إني أصريت تعملي المشهد علشان شايف فيكِ فنانة ما شُفتهاش من سنوات بس في الآخر ما عملتش المشهد واللي وقف معايا في الموقف دا كان الفنان أحمد وفيق وقال لهم هي قالت لكم من الأول مش هتعمل المشهد دا من الأول ومش هتعمل مشهد القبلات وفعلًا عملنا الفيلم من غير القبلات".

هذا وكان روى الفنان أحمد وفيق، كواليس اختيار المخرج الكبير يوسف شاهين له ليكون بطل فيلم سكوت هنصور، قائلا: «في بداية مشواري الفني كنت خجولا جدا لدرجة أن يوسف شاهين كان يقول إني بخبط على الثلاجة قبل أن أفتحها، وأطلق علي لقب الفلاح لأنني معتز بالريف، وقال لمنتقدي سكوتي دا هيكون عفريت».

وأضاف وفيق: «سبب دخولي التمثيل إنني لم أكن أعبر عن نفسي بشكل جيد على عكس الآن بقى عندي ثقة في النفس وقدرة على التعامل مع الناس وكنت متربي في عائلة محافظة».

وتابع خلال لقائه مع الإعلامية إيمان أبو طالب في برنامج بالخط العريض على شاشة تليفزيون الحياة: «يوسف شاهين قال لي خد اقرأ اسكريبت فيلم سكوت هنصور وقالي فيه دورين هتلعب واحد فيهم وسابني وخرج وشوية دخل خالد يوسف قال لي مبروك هتبقى بطل الفيلم "وكنت بحسبه بيهرج وقلتله هنهرج"، وقالي أنت بطل الفيلم وفيه إجماع على اختيارك ودي كانت أول مرة أقابل فيها الفنانة لطيفة وعمر خيرت، وأنا مش بتخض من الكاميرا وكان عندي ثبات انفعالي وهذا أعجب يوسف شاهين».

تابع موقع تحيا مصر علي