عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عايدة رياض تتحدث عن تجربتها مع السرطان: كانت صدمة ومقولتش لحد

عايدة رياض
عايدة رياض

تحدثت الفنانة عايدة رياض عن تجربتها مع مرض السرطان، وذلك خلال حوار لها ببرنامج واحد من الناس مع الإعلامي عمرو الليثي.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات عايدة رياض

تجربة عايدة رياض مع السرطان

وقالت عايدة رياض: أنا اتفاجئت زي أي حد، كنت بعمل مسلسل دهشة مع أستاذ يحيى الفخراني وابتديت اتعب شوية، وروحت لدكتور وحللت وأخدت علاج، وكل دا معرفش فيه ايه، وبعد 3 أشهر روحت عملت آشعة، طلع سرطان في المثانة.

وتابعت: وإحساسي وقتها كان صدمة، وقعدت 3 أشهر اتعالج وفي أول شهر كنت مخضوضة، ومكنش فيه حد يعرف خالص غير أخويا، وبعد أول 3 جلسات عملتهم في المستشفى قالي لازم تشتغلي، وفعلا نزلت الشغل وركبت بروكة، ومقولتش خالص أني تعبانة.

واستكملت: أنا إنسانة ضعيفة جدًا، وربنا هو أهم من كل حاجة، ودا اللي كنت بكلمه بس، وممكن لو قولت لحد يفتكر أني عايزة منه فلوس، واتعالجت، وكنت عملالهم جو جميل جدًا في المستشفى، وكنا بنهيص بليل، وبعد ما اتعالجت روحت لجراح قالي لازم تشيلي المثانة وتركبي مثانة صناعية، بس قررت أني مش هعمل العملية بعد استخارة، وبعدها أخويا جاله سرطان في الدم وبنته كانت 10 شهور، وكانت حالته أصعب مني بكتير.

أخر أعمال عايدة رياض

ومن الجدير بالذكر أن أخر أعمال عايدة رياض مسلسل ليه لأ 3 الذي تتناول حلقاته قضية اجتماعية هامة، أثارت جدلًا واسعًا بين الجمهور عقب طرحها في المسلسل، وهي أحقية السيدة المطلقة التي تعول أبناء كبار في الزواج مرة أخرى، وبناء أسرة جديدة، بالإضافة إلى قضية التفرقة في المعاملة بين الولد والبنت، وسوء تربية الأولاد وتدليلهم زيادة عن اللازم وتأثير ذلك على سلوكهم.

ويشارك في بطولة مسلسل ليه لا الجزء الثالث عدد كبير من النجوم والنجمات، منهم: نيللي كريم، صلاح عبد الله، معتز هشام، عايدة رياض، أحمد طارق، نادين فاروق، سامية أسعد، أمير صلاح، حازم سمير، آلاء سنان، هديل حسن، فريدة رحب، وظهور خاص للإعلامية إنجي علي بدور “رانيا”، زوجة والد “ياسين” الذي يجسد دوره الفنان الشاب معتز هشام.

تابع موقع تحيا مصر علي