عاجل
الأربعاء 29 مايو 2024 الموافق 21 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خالد الفايد: أتمنى تحترموا اختياري أني أكون صوفي ومش هدخل في نقاشات دينية تاني

خالد الفايد _ أرشيفية
خالد الفايد _ أرشيفية

أكد المطرب الشاب خالد الفايد، على أنه لن يدخل في نقاشات دينية مرة أخرى، مطالبًا من الجمهور احترام اختياراته.

تحيا مصر يرصد تصريحات خالد الفايد. 

تصريحات خالد الفايد

وكتب خالد الفايدعبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: في موضوع مهم حابب أتكلم فيه مع أصحابي وحبايبي، أنا آسف لكل واحد زعل مني بقصد أو من غير قصد، كلنا بنغلط مفيش حد معصوم عن الغلط، أنا لسة قدامي سنين وسنين علم عشان أقدر أقول عن ده غلط وده صح دخلت في مواضيع كتير وهاجمت الوهابية، وهاجمت ناس كتير بتمنى من كل واحد زعل مني يسامحني.

وتابع: أنا بوعدكم أني مش هدخل نقاشات في الدين نهائيًا، مع أي حد لأني لسه معنديش العلم ولا القدرة على النقاشات دي، أنا شاب بسيط ربنا أنعم عليّ بنعمة الصوت، أنا هحاول قد ما أقدر استغله في قراءة القرآن والأذان والإنشاد الديني بس.

اعتزال خالد الفايد الغناء

وأضاف: زي ما أنا مش هتكلم عن حد، ولا هفتح نقاش أتمنى منكم تحترموا اختياري، أني أكون صوفي أو أي شيء تاني، وفي النهاية كلنا مسلمين ، شكرًا لكل اللي كملو كلامي، وفتحو قلوبهم عشان يسمعوني، أخوكم في الله خالد الفايد.

من جانبه، كان قال خالد الفايد في منشور عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: السلام عليكم ياشباب من يوم ما بطلت الغناء وتبت الي الله منه وانا قاعد ف البيت والدنيا واقعه جدا معايا وانا قاعد دلوقتي من غير شغل ومش هرجع للغناء حتي لو فيها موتي اصلا انا محتاج شغل ضروري براتب كويس او مجزي يبقا جزاكم الله خيرا اللي حابب يتواصل انا متاح علي ماسنجر وجزاكم الله خيرا مره تانية.

خالد الفايد ينتقد بعض من يتلون القرآن 

وأوضح خالد الفايد عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “الفترة الاخيرة بتابع الشباب والمحتوي الديني علي الشوشيال ميديا للأسف اكتشفت ان القران اصبح وسيلة لجلب الفلوس والمتابعين والشهره ولاحظت ناس معينه بتمثل انها بتبكي وهي بتقرأ وواضح جدا جدا انهم بيمثلوا اصبح القران مجرد كلام بنمثل بيه القراء”.

وتابع حديثه، قائلا: “القدامي رحمة الله عليهم زي المنشاوي كان بيعيد التسجيل علشان كان بيبكي وعايز يخفي بكائه لكن دلوقتي بقينا نقول للناس شوفوني وانا بعيط وخاشع”.

تابع موقع تحيا مصر علي