عاجل
الأحد 12 مايو 2024 الموافق 04 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص| كريم عفيفي: تعاوني مع محمود حميدة في مطرح مطروح شرف كبير ليا

كريم عفيفي
كريم عفيفي

كشف الفنان كريم عفيفي، نجم مسرح مصر عن كواليس مشاركته في فيلم مطرح مطروح وفكرة العمل وذلك خلال لقائه بـ موقع تحيا مصر على هامش العرض الخاص للعمل.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات كريم عفيفي عن فيلم مطرح مطروح

كريم عفيفي عن مطرح مطروح: فكرة الفيلم أكبر من الشعب المصري هي بتتمحور حول الانسان اللي عايز تبسط

وقال كريم عفيفي: فكرة الفيلم ملهاش علاقة بالشعب المصري خالص هي أكبر من كدة وهي البني أدم نفسه، الشعوب مش عايزة حروب ولا همها في الدمار والخراب همها تروح البحر وتببسط هما أكبر بكتير من الحروب وكل الحاجات دي.

وتابع حديثه: معنى نروح البحر إننا عايزين نعيش مبسوطين، ليه روسية بتحارب أوكرانيا.

كريم عفيفي: محمود حميدة ممثل كبير وشرف لأي حد يمثل معاه

وعن تعاونه مع محمود حميدة قال كريم عفيفي: أستاذ محمود ممثل كبير جدا وشرف لأي حد انه يمثل معاه وهو إضافة كبيرة جدا لينا وللعمل والفيلم وكل حاجة، وكان فيه ارتجال في جزء كبير من الفيلم، والورق فكرته حلوة جدا والورق مكتوب بشكل حلو ومع المخرج قدرنا نعمل الحاجات اللي كانت في الفيلم.

تفاصيل فيلم مطرح مطروح

جدير بالذكر، أن فيلم مطرح مطروح من بطولة النجوم كريم عفيفي، كل من محمود حميدة، وشيماء سيف، وليلى أحمد زاهر، وسامي مغاوري، ومحمد السعدني، وأيضا النجم العالمي سكوت أدكنز الشهير بشخصية «بويكا»، والعمل من تأليف محمد عز، وإخراج وائل إحسان، وإنتاج محمد السبكي.

وتدور قصة فيلم”مطرح مطروح” في حقبة الأربعينات في إطار كوميدي، حيث تظهر ليلي أحمد زاهر تظهر بشخصية ابنة محمود حميدة ضمن أحداث فيلم مطرح مطروح، كما يظهر كريم عفيفي بشخصية فريد وهو الشقيق الأصغر لـ محمود حميدة، ويعمل مهندس زراعي، ويعشق الملاكمة، وفي الأخير تجسد شيماء سيف زوجة محمود حميدة ضمن أحداث العمل.

تابع موقع تحيا مصر علي