عاجل
الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد الشقنقيري: مسلسل العندليب نجح إنتاجيًا فقط.. والسير الذاتية صعب نجاحها

محمد الشقنقيري
محمد الشقنقيري

كشف الفنان محمد الشقنقيري عن رأيه في مسلسلات السير الذاتية مثل العندليب وأم كلثوم وأسمهان، وذلك خلال حواره مع الإعلامية إنجي هشام في برنامج المنسي عبر قناة هي.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات محمد الشقنقيري

تصريحات محمد الشقنقيري في المنسي

وقال محمد الشقنقيري: أنجح مسلسل سيرة ذاتية أم كلثوم مع أني أنا ضد الحاجات دي وشاركت على فكرة في مسلسل العندليب كنت طالع أخوه والمسلسل إنتاجيا نجح بفكر الإنتاج.

وتابع: أنا ضد الأفلام اللي تتعمل مسلسلات زي رد قلبي، نحن لا نزرع الشوك يتعمل مسلسل الافلام دي علامات والسير الذاتية صعب نجاحها لأن أولا عشان تنجح لازم تجيبي حد الناس مشافتهوش.

محمد الشقنقيري والسير الذاتية

وأضاف: يكون واحد أتوفي من ٤٠٠ أو ٥٠٠ سنة مكنش حد شافه ومكنش في تليفزيون أو الصحافة يعرفوا يجيبولك صورته عشان الناس غصب عنها بتقارن الشكل دي نقطة تاني نقطة لازم يكون عندك ناس مؤرخين لان التاريخ دا مينفعش نزيف فيه.

ختم الشقنقيري قائلا: ممكن تجيبي احداث زي وليكن معركة اليرموك وتعمليه فيلم لكن سيرة ذاتية صعب وخصوصا الحاجات اللي هي العلامات دي، ام كلثوم دي علامة وأستاذ عبد الحليم حافظ دا علامة اسمهان دي علامة.

وعن المطربات التي يتمنى تكرار تجربة الإنتاج معهم قال: لو هجربها هجربها لأنغام تاني طبعا ، وشيرين عبد الوهاب أنا عندي فيلم أنا اللي كاتبه وكان نفسي شيرين هي اللي تعمله بصراحة بس هي كبرت على الدور، لكن عندنا أنغام وعندنا أمال ماهر أنا شايف انها برضو لازم تمثل.

يذكر، أن برنامج " المنسي" هو برنامج على قناة " هي" تقديم الإعلامية انجي هشام، ويذاع يومي السبت والأحد في تمام الساعة الحادية عشر والنصف مساءا  ويستضيف عددا من نجوم الفن والإعلامين الذي غابت عنهم أضواء الشهرة والنجومية.

تابع موقع تحيا مصر علي