عاجل
السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

السادس على الجمهورية لـ تحيا مصر: رسالتنا فى الحياة الاجتهاد مش النتائج وربنا كافئني

تحيا مصر

أجرى موقع تحيا مصر لقاء خاصا مع مارسلينوا السادس على الجمهورية علمي رياضة بالشهادة الثانوية العامة، ومع أسرته التي عبرت عن فرحتها وسادت عليها أجواء من البهجة لتوفق نجلهم.

تحيا مصر 

وقال مارسلينوا في بث مباشر لموقع تحيا مصر: "الواحد يجهتد على قد ما يقدر وربنا هو اللي بيوفقني.. وأنا عملت اللي عليا والحمد لله ربنا عوضني".

وتابع السادس على. الجمهورية علمي رياضة: "انا بدخل الامتحان يطلع اللي ذاكرته كول السنة واقول يارب وفقني على اللي عملته طول السنة".

وأضاف: "احنا رسالتنا فى الحياة الاجتهاد مش النتائج وعلشان كده كنت بجتتهد ودي كانت رسالة والدي ليا".

من جانبه قال والد الطالب وهو طبيب: "احنا كنا موفرين له جو للتفوق والتميز وكنا بنشجعه على التميز دون مقارنته بأحد.. لأن كل واحد له قدراته الخاصة".

السادس على الجمهورية لـ تحيا مصر: رسالتنا فى الحياة الاجتهاد مش النتائج وربنا كافئني

وأكد والد الطالب مارسلينو: "كان عندي توقع أنه يطلع من أوائل الجمهورية لكن مكنتش لحب اقوله كده علشان يفضل مركز ويتعامل عادي".

من جانبها قالت والدة الطالب: "كان منظم وهادي وكان أي مادة يقصر فيها يكون قلقان ودائما حاسس بالتقصير ويبذل مجهود أكبر في كل المواد وعلشان كده محسسناش بمجهود وتعب خالص".

ووجه والد الطلب نصيحة لابنه قائلا: "بقوله نتيجة الثانوية هتبقا حافز ليك قوي ولازم تعرف أن التحديات الجاية صعبة ولازم نفكر في اللي جاي وإن شاء الله خير".

تابع موقع تحيا مصر علي