عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص| مدحت العدل عن فيلم ع الزيرو: محمد رمضان واحد من ولادنا.. وطالع بطل عادي مش بيطير

مدحت العدل
مدحت العدل

تحدث السيناريست والمؤلف مدحت العدل عن فيلمه الجديد ع الزيرو، الذي من المقرر طرحه في دور العرض السينمائية يوم 2 من شهر أغسطس المقبل.

تحيا مصر يكشف تفاصيل تصريحات مدحت العدل عن فيلم ع الزيرو

تصريحات مدحت العدل عن فيلم ع الزيرو

وقال مدحت العدل في تصريحات خاصة لموقع تحيا مصر: فيلم ع الزيرو فيلم بسيط إنساني، بيمثل فيه محمد رمضان شاب شبه كل الشباب اللي في سنه في العالم العربي، اللي هي عشان تاكل وتشرب وتنام وتتعالج هو بطل، ومحمد رمضان طالع بطل عادي مش بطل سوبر مان ولا بيطير.

وتابع: احنا عارفين يعني ايه ناس.. احنا من شبرا.. الشخص العادي في الوطن العربي لو ابنه لا قدر الله تعب مش بيبقى عارف يعمل ايه، بس عاملين دا بخفة دم وع الزيرو، وروح الفيلم أن محمد رمضان شبه كل الناس العادية.

واختتم حديثه قائلًا: محمد رمضان واحد من ولادنا، هو نجم، بس هو صاحب ولادنا، وأول مرة طلع كان عندنا في أيد أمينة.

تفاصيل فيلم ع الزيرو

جدير بالذكر أن فيلم ع الزيرو يشارك في بطولته عدد كبير من النجوم والنجمات، منهم: محمد رمضان، نيللي كريم، منذر مهران، خالد الصاوي، جومانا مراد، شريف دسوقي، وغيرهم، والعمل من تأليف مدحت العدل، إخراج ماندو العدل، ويمثل الفيلم شراكة بين العدل جروب واستديوهات فوكس.

وتدور أحداث الفيلم حول رجل يدعى “حمزة دراجون”، يعمل كـ دي جي، ويعيش بمفرده مع نجله “يوسف”، ومع تتابع الأحداث يكتشف “حمزة” أن نجله مصاب بمرض سرطان الدم، وعليه دفع مبلغ مالي كبير لكي يتم شفاء نجله.

مدحت العدل يدافع عن المرأة ويؤكد: احنا اتربينا على الذكورية

وفي وقت سابق، كشف السيناريت مدحت العدل عن استعداده لتقديم عدد من الاعمال الفنية التي تخص قضايا المرأة، مشيرا إلى أن المراة مهمشة بشكل كبير في المجتمع المصري، حتى أنها تحصل على أبسط حقوقها بصعوبة شديدة.

وقال مدحت العدل خلال لقائه بـ موقع تحيا مصر: المرأة مهمشة من العالم الشرقي جدا، والعادات والتقاليد والتربية اللي بتربيها المرأة بتحول المجتمع لـ ذكوري، عمر ما حد بيسأل راجل راجع الساعة كام لكن لو بنت بنفضل نسألها راحة فين وجاية منين رغم إنها انسانة عاقلة وفاهمة، والمجتمع بيبح للرجل مالا يبيحه للست وحتى أما بنعمل قوانين الست بتقعد 10 سنين لحد ما تاخد حقها، وأنا عارف رجالة قاعدين على القهوة وستاتهم اللي بيشتغلوا وبيربوا العيال وبيعملوا كل حاجة.

تابع موقع تحيا مصر علي