عاجل
الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أكثر وضوحا وإشراقا.. رد فعل طليقة أحمد دومة فور الافراج عنه

احمد دومة وطليقته
احمد دومة وطليقته نورهان حفظى

خرج اليوم من السجن أحمد سعد دومة، بقرار من الرئيس عبد الفتاح السيسى رئيس الجمهورية، ذلك بعدما استخدم صلاحيته الدستورية بالعفو عن بعض المحكوم عليهم بأحكام نهائية، ومنهم الناشط أحمد دومة، ووجهت عددا من القوى السياسية والحزبية الشكر للرئيس السيسى، الذى استجاب لعدد من مخرجات الحوار الوطنى منها الافراح عن بعض السجناء. 

تحيا مصر 

قبل الأعلان رسميا عن الافراج عن أحمد دومة كتبت طليقته نورهان حفظى عبر فيس بوك منذ 6 ساعات قائلة :" أيوه المرادى بجد، مبروك لينا كلنا بس ادعوله اجراءات الافراج تتم بسلاسة" بعدها بساعات قليلة كتب نورهان حفظى مرة أخرى قائلة: "10 سنين أحمد مشافش فيهم الاسفلت، كل المحاولات المستميتة لخروجه ولو على ذمة قضية كانت بتفشل لحد ما بقى سقف طموحنا نخرجه من الانفرادي ونوفرله سبل راحة 10 سنين وهو في مكانه في عنبر الدواعي بيستقبل الوافدين ويودع المفرج عنهم اللي كلهم خرجوا يحكوا عنه على امل يخرج في يوم من الايام ويبقى وسطنا تاني النهارده يستاهل كلنا ناخد هدنة ونفرح ملو قلوبنا".

لحد ما ناخد حبة تانيين أكثر وضوحا واشراقا

وما ان خرج أحمد دومة من السجن، تواصل مع طليقة نورهان حفظى عبر “الماسنجر” التى لم تتمكن من الحضور بسبب سفرها إلى الخارج، وعادت حفظى للكتابة عبر فيس بوك قائلا:" لحد ما ناخد حبة تانيين أكثر وضوحا واشراقا" مرفقة مع المنشور صورا من الاتصال بينهما. 

نورهان حفظى طليقة أحمد دومة

وتزوجت أحمد دومة من نورهان حفظى فى شهر مارس عام 2013 بعد قصة حب جمعتهما لسنوات، وفى نوفمبر 2018 أعلنت نورهان حفظى الانفصال عن زوجها عبر صفحتها الرسمية على فيس بوك قائلة:"أنا أسفة لو بعلن خبر ممكن يسبب للبعض خذلان أو حزن أو احباط في خضم هزيمه أكبر كلنا عايشينها، وعارفه أن قصتنا في أذهان كتير مننا كانت بتشكل أمل وشايله ملامح من أيام بنحاول نتشبث بيها".

وتابعت حفظى قائلة:" أنا وأحمد أنفصلنا من شهور مرينا خلالها بلحظات قاسية ومؤلمة ومربكة لا تتوقف.. يمكن يكون الاعلان ده وإتمام الإجراءات الرسمية العالقة بين النيابة ومصلحة السجون خطوه لإنهائها أو فرملتها واحنا مش ناجيين والتجربة بكل ما فيها من تفاصيل أصعب من توقعاتنا، يمكن عزائنا الوحيد اننا متشبثين ببعض، بعلاقه استثنائيه اتخلق فيها أبعاد أكبر من الانفصال هيفضل بيها أحمد دومة عيلتي اللي هتفضل موجوده ومكمله".

تابع موقع تحيا مصر علي