عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

داليا البحيري تكشف تطورات حالتها الصحية بعد سقوطها على مسرح عرض سيدتي أنا

داليا البحيري _ أرشيفية
داليا البحيري _ أرشيفية

كشفت الفنانة داليا البحيري تطورات حالتها الصحية، بعد إصابتها بتمزق في صباع الإبهام، أثناء عرضها مسرحية سيدتي أنا.

تحيا مصر يرصد تطورات حالة داليا البحيري الصحية.

أزمة داليا البحيري الصحية

وقالت البحيري في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: وقعة بسيطة وأنا زي الفل.. والحمدلله كان آخر يوم عرض امبارح وعندنا إجازة بتاع أسبوعين تلاته ارتاح فيهم.

تصريحات داليا البحيري 

من جانبه، كانت قالت داليا البحيري خلال لقائها مع الإعلامي رامي رضوان في برنامج مساء DMC:  المسرح القومي له قيمة كبيرة جدا وهو من أقدم المسارح ووقف عليه عباقرة، والمسرح بشكل عام له هيبة وحالة خاصة وزي الأوبرا، وأنا عملت مسرحية واحدة بس مع هاني رمزي ولكنها مختلفة تماما عن شخصيتي في مسرحية سيدتي أنا.

وواصلت داليا البحيري: مكنتش مستوعبة في البداية فكرة الوقوف على المسرح القومي ولقيت نفسي بصحى مخضوضة من النوم؛ لأني بحس إني مش هقدر على المجهود وفكرت اعتذر عن المسرحية من التوتر والخوف، لكن دعيت ربنا يمنحني القوة أقف على المسرح القومي.

هذا وقالت داليا البحيري، ببرنامج "سبوت لايت" الذي تقدمه الإعلامية شيرين سليمان على قناة "صدى البلد": «أقدم شخصية ليزا وهي فتاة بتنام في الشارع ومن الحثالة ولازم شكلها يكون زي ما أنا طالعة بيه كدا، وعاملة حاجة مختلفة عن أي حاجة اتعملت قبل كده».

وتابعت داليا: «الوقوف على خشبة المسرح حاجة مش سهلة خالص، وأنا متشرفة بكل واحد اشتغل في المسرحية دي وبشكرهم وبحبهم جدا ودي أول تجربة لي على المسرح القومي وبقدم في المسرحية أكتر من استعراض».

داليا البحيري تتحدث عن سيدتي أنا

واستكملت داليا البحيري حديثها عن سيدتي أنا: «كان بيجيلي قلق قبل الدخول في بروفات المسرحية وأنا مش بحب الصوت العالي وبتوتر منه أوي وفي المسرحية أغلب الوقت صوتي بيكون عالي فالدور عكس شخصيتي».

وعن تعاونها مع نضال الشافعي قالت: «نضال حبيبي وبحبه جدا على المستوى الشخصي والفني وهو فنان كبير، وبيندمج أوي مع الدور لدرجة اني بقيت أقوله خف إيدك شوية في الضرب، ونضال متواضع وجميل ومرحب بزملائه ومطيع جدا للمخرج».

وعن مخرج المسرحية محسن رزق، أضافت: محسن رزق مخرج فاهم كويس أوي بيعمل إيه، وهو ممثل عظيم وكان نفسي أشتغل معاه من زمان ومحظوظة بالعمل معاه.

كما تحدثت الفنانة داليا البحيري، عن تجربتها المسرحية الأولى مع الفنان هاني رمزي، مؤكدة أنها محظوظة بالعمل معه وأن بدايتها المسرحية كانت معه، وقالت: «مش أول مرة أقف على خشبة المسرح، ووقفت على المسرح بمسرحية «أبو العربي في ميشين إيمبوسيبل» مع هاني رمزي وكنت مسنودة عليه في أول تجربة مسرحية ليا».

تابع موقع تحيا مصر علي