عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد غنيم عن رضوى الشربيني وياسمين عز: غلط في كلامهم

محمد غنيم _ أرشيفية
محمد غنيم _ أرشيفية

حل الفنان محمد غنيم ضيف على الإعلامية نورهان عبدالفتاح ،عبر برنامجها زووم و نص ،و المذاع عبر شاشة قناة هي.

تحيا مصر يرصد تصريحات محمد غنيم. 

تصريحات محمد غنيم

وقال محمد غنيم: الفن في الطب زي المشرط بيفتح بطن المجتمع ليخرج منه كثير من القضايا الاجتماعيى  التي تحتاج للمناقشة  

وتابع: أنا شوفت في الفن عيوبه و خدتها و مزايا و خدتها و في الطب ، ولو مكنتش قبلت بمزايا و عيوب أي حاجة كانت كل حاجة هتخرب. 

رأي محمد غنيم في ياسمين عز ورضوى الشربيني

وأضاف : لو شبهنا الناس اللي  شايفين الفن رسالة و اللي شايفينه تسلية ب زي كدة   المنحازين للراجل و المنحازين للست، رضوى الشربيني عمالة تشتم في الرجالة و ياسمين عز تقول عمالة تقول كله إلا الفرعون الصغير ولا دي صح ولا دي صح لأن كل حاجة ليها سلبياتها و ليها عيوبها مفيش ست ملاك ولا راجل ملاك

جدير بالذكر أن برنامج زووم و نص ذاع يومي الأحد و الأثنين على شاشة قناة هي ، و تقدمه الإعلامية نورهان عبدالفتاح،ويسلط الضوء على على مجموعة من القضايا التي اهم الشباب ،ويستضيف عدد من الوسط الفني و المشاهير. 

وسبق وقال غنيم: قراءة القرآن الكريم فن، بيتقري علي مقامات موسيقية، يعني احنا نطرب لسماع القرآن، ونطرب لسماع الإنجيل.

وأوضح، أن مصر تتميز بوحدتها الوطنية بين المسلمين والأقباظ، إذ قال: أنا كمسلم بحب صوت الصولجانات في أعياد الأخوة الأقباظ، ولبسهم الجميل واحتفالهم بعيد ميلاد المسيح، لاننا معترفين بيه وهو رسول من الله.

 

وتابع: مش دي مصر اللي الناس زعلانين عليها وشايفين أنها صعبة، فين الصعوبة؟ ما السوري عايش ومبسوط ومعندهمش بلاد أصلًا، يعني لو رايح بلادهم مش هيلاقي سقف.

وأضاف: احنا زعلانين أوي اننا نايمين في أمان و كل البضاعة موجودة حتي لو غالية شوية و بتقفل بابك من غير ترباس، يعني ينفع نبني عمارة و نجيب راجل من الشارع نقولوا حط الأساسات؟

تابع موقع تحيا مصر علي