عاجل
الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رضوى الشربيني لـ متابع: حسبي الله ونعم الوكيل في أشكالك

رضوى الشربيني
رضوى الشربيني

حرصت المذيعة رضوى الشربيني الرد على متابع تمنى لها الإصابة بمرض السرطان، وذلك من خلال حسابها الشخصي على موقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام.

تحيا مصر يرصد تفاصيل رد رضوى الشربيني على متابع تمنى لها المرض

رد رضوى الشربيني على أحد المتابعين

حيث علق أحد متابعي رضوى الشربيني على أخر منشور لها، وكتب: مش عارف ليه مرض السرطان مياخدش الأشكال اللي زيكم مع أنكم معصية ربنا في كل حاجة.. ربنا يكتبهالك.

فردت عليه رضوى الشربيني قائلة: الإنسان المحترم اللي يعرف دينه كويس بيتمنى الخير للغير وأنا مش هقولك ولك بالمثل علشان مفيش حد سوي يدعي على حد يجيله سرطان لكن حسبي الله ونعم الوكيل في أشكالك.

تعليق رضوى الشربيني على خلاف حسن شاكوش وزوجته

وعلى صعيد آخر، علقت الإعلامية رضوى الشربيني على طرد حسن شاكوش لزوجته ريم طارق، وقيام ريم بتحرير محضرًا ضده، وذلك بعد 55 يوم فقط من زواجهم.

وكتبت رضوى الشربيني عبر حسابها بموقع فيسبوك: كدة يا حسن تطرد بنت الجيران بعد ما سجدت لربنا سجدة شكر قدام الناس كلها علشان اتجوزتك و كمان تدخلها القسم بعد شهرين جواز يا راجل!.

وتابعت: تقديرك للراجل اللي معاكي بيتبني بالمواقف والعشرة و دول الإثبات الوحيد ف ما تسبقوش الأحداث.. و تقديرك ليه مش معناه إنك تتنازلي أو تقللي من نفسك علشانه.. الله يكون فى عونها.

مقارنة رضوى الشربيني بين مصطلحي رجل وشبه رجل

وعلى صعيد آخر، كشفت الإعلامية رضوى الشربيني عن معنى بعض المصلطحات منها مصطلع “أشباه الراجل”، فقالت: “أنا عدوة أشباه الرجال اللي بيضرب مراته كل يوم علقة سخنة وبيشغل مراته وهو قاعد في بيته، الراجل اللي بيجرجر مراته على المحاكم عشان تجيب قوتها وقوت ولادها”.

وتابعت رضوى الشربيني حديثها خلال برنامج “أنا والقناع”، الذي تقدمه الإعلامية منى عبد الوهاب: “الراجل لازم يكون عنده مبدأ الدين معاملة، يبقى قوي يقويكي ميستقواش عليكي وحتى عند الفراق يجيبك قدامه ويوقولك بدون ما يجرحك ولا يهينك، لازم يكون حنين القلب وضهر وسند موجود عند اللزوم، مبيضحكش على بنات الناس ولا يهين بنات الناس”.

تابع موقع تحيا مصر علي