عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رانيا يوسف: الستات استرجلت عشان الرجالة خابت

رانيا يوسف
رانيا يوسف

فجرت الفنانة رانيا يوسف تصريحات جريئة عن الرجال، مشيرة إلى أنهم دائما ما يرمون الحمل على النساء، وذلك خلال لقائها مع برنامج et بالعربي.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات رانيا يوسف عن الرجال

رانيا يوسف: الرجالة أما بيشوفكي قوية ومستقلة وجامد وتقدري تشيلي بيرموا الحمل كله عليكي

وقالت رانيا يوسف: الرجالة أما بيشوفكي قوية ومستقلة وجامد وتقدري تشيلي بيرموا الحمل كله عليكي واحنا في نفس الوقت لما بنلاقي الطرف الأخر بيأثر ناحية وجباته بنكون الرجالة والستات في نفس الوقت وهي دي المشكلة، وبيرجعوا يقولوا الستات استرجلت ليه ما عشان الرجالة خابت.

رانيا يوسف: مسلسل تحت الوصايا عمل خطوة مهمة في قانون الأحوال الشخصية

وأشادت رانيا يوسف بالرسالة التي قام بها مسلسل تحت الوصايا للفنانة منى زكي، فقالت: في مناقشة لقوانين الاحوال الشخصية وخطوات بتتجدد دلوقتي خاصة بعد مسلسل تحت الوصاية لمنى زكي اللي عمل خطوة مهمة جدا في قانون الأحوال الشخصية بالنسبلة للوصايا بالذات للستات اللي معاهم أطفال، وفيه حاجات كتير لازم تتغير.

وسبق وتحدثت رانيا يوسف عن قهر المرأة في المجتمعات الشرقية، فقالت في تصريحات تليفزيوينة: أنا مش جريئة ولا حاجة، أنا مختلفة واتربيت في جو فيه حرية بتخليني اعمل اللي أنا عايزاه وأخد قراراتي بنفسي، وفي الأخر أنا اللي بشيل نتيجة قراري، أنا مش شايفة أن المرأة في المجتمعات العربية والشرقية واخدة حقها في أي حاجة خالص.

وتابعت: دايما المجتمعات العربية قاهرة الست بشكل عنيف أوي، في حقوقها، وكفاية أنك ماشي تحكم عليها.. اعتزلت الحب واعتزلت الجواز واعتزلت العلاقات وأنا عايشة دلوقتي لولادي وشغلي وليا أنا كمان.

رانيا يوسف ومسلسل التاروت

من ناحية أخرى، تستعد الفنانة رانيا يوسف لـ عرض مسلسل التاروت الذي تجسد من خلاله شخصية "ماري" والتي تتعرض لحادث ما سيتم الكشف عنه حينما يتم عرض العمل في سباق عيد الأضحى، يسبب لها أزمة نفسية جراء هذا الحادث، ويؤثر عليها بشكل كبير في حياتها، ويسبب لها العديد من المشاكل النفسية، والتي من أبرزها أنها تخون حبيبها الشخصية التي يقدمها الفنان "محمد سليمان" مع كلبها الشخصي.
 

تابع موقع تحيا مصر علي