عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الإفتاء: الصلاة تحفظ النعمة وتحمى من غضب الله

دار الإفتاء المصرية
دار الإفتاء المصرية

أجاب الشيخ عويضة عثمان، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، على سؤال فتاة، مفاداه إنها لا تصلي وتكسل عن أداء الصلاة، فماذا تفعل؟.

وقال أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، خلال حلقة برنامج "فتاوى الناس"، المذاع على فضائية "الناس"، اليوم الأحد: "أول حاجة لازم تبقى عارفة إن كل الخير اللى هى عايشة فيه، والمدرسة وكل نعمة حولها فيها خير وراحة بال، مل ده من الله سبحانه وتعالى، ربنا مطبش مننا غير إننا نصلى عشان يكون فى صلة بينا وبين الله".

الإفتاء: الصلاة تحفظ النعمة وتحمى من غضب الله

وتابع: "الخير اللى بيعود على من الصلاة هل لله سبحانه وتعالى ولا للعبد، يبقى لازم عشان النعمة تزيد يبقى لازم تصلى، لو هجرت الصلاة يبقى أنت قطعت الصلة اللى بينك وبين ربنا، فهل هذا كده يحافظ على النعمة، النعمة ممكن تدوم وأنت مش بتصلى بس ده نعمة من الله، لأن الله صبور، لكن لو استمريت يمكن يحدث غضب من الله".

واستكمل: "عشان اتعود على الصلاة يبقى أول حاجة أعملها إنى اسيب الحاجة اللى في إيدى وأصلى، لأن الأذان بيقول (الله أكبر)، يبقى الله أكبر من كل اللى في إيدك، حتى الدنيا كلها، عشان ربنا يرضى عنك وتلاقى الصلاة أًصبحت يسيره وليست ثقيلة".

وفاء عبد السلام: حفظ الوطن فرض من الضروريات فى الإسلام

قالت الدكتورة وفاء عبدالسلام، الواعظة بوزارة الأوقاف، إن حب الوطن فرض والدفاع عنه فرض، لافتة إلى الأنبياء دعوا لأوطانهم، بالأمان قبل الدعوة إلى عبادة الله سبحانه وتعالى، لأنه بعدم وجود الوطن والأمان فيه كيف نعبد الله. 

وتابعت الواعظة بوزارة الأوقاف، خلال حوارها مع الإعلامية سالي سالم، ببرنامج "البيت"، المذاع على فضائية "الناس"، اليوم الأحد: "الضروريات 6 منهم الوطن، كيف نحفظ المال والعرض ونعبد الله، إذا لم يوجد وطن، فإذا تحول أهل الوطن إلى لاجئين فانهم لا يكون لا حق لديهم".

واستكملت: "حفظ الوطن وأمن الوطن لازم يكون من أهم الضروريات التى يجب أن تكون فى حياة كل فرد منا، ضعيف النفس هو ما لا يحب وطنه، شوفوا العزة والشرف اللى حصل فى ذكرى انتصار أكتوبر التى اتخذ جميع المصريين مسلمين ومسيحين، حتى اختلط الدم ببعضه، من أجل الحفظ على الوطن وكرامته وعرضه".

تابع موقع تحيا مصر علي