عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

زوجة شريف منير.. تفاصيل شخصية رانيا يوسف في مسلسل قائمة الأماني

رانيا يوسف وشريف
رانيا يوسف وشريف منير _ أرشيفية

تظهر الفنانة رانيا يوسف بشحصية زوجة النجم شريف منير ضمن أحداث مسلسل قائمة الأمانى المقرر بدء تصويره خلال الفترة المقبلة على إحدى قنوات المتحدة للخدمات الإعلامية.

تحيا مصر يرصد دور رانيا يوسف في مسلسل قائمة الأماني. 

مسلسل قائمة الأماني بطولة رانيا يوسف 

ويعد مسلسل قائمة الأماني من تأليف أمانى التونسى وإخراج طارق رفعت وإنتاج كريم أبو ذكرى.

تصريحات رانيا يوسف 

من جانبه، قالت رانيا يوسف: الرجالة أما بيشوفكي قوية ومستقلة وجامد وتقدري تشيلي بيرموا الحمل كله عليكي واحنا في نفس الوقت لما بنلاقي الطرف الأخر بيأثر ناحية وجباته بنكون الرجالة والستات في نفس الوقت وهي دي المشكلة، وبيرجعوا يقولوا الستات استرجلت ليه ما عشان الرجالة خابت.

رانيا يوسف تشيد بمسلسل تحت الوصاية


وأعربت عن سعادتها بمسلسل تحت الوصايا للفنانة منى زكي، فقالت: في مناقشة لقوانين الاحوال الشخصية وخطوات بتتجدد دلوقتي خاصة بعد مسلسل تحت الوصاية لمنى زكي اللي عمل خطوة مهمة جدا في قانون الأحوال الشخصية بالنسبلة للوصايا بالذات للستات اللي معاهم أطفال، وفيه حاجات كتير لازم تتغير.

رانيا يوسف تتحدث عن قهر المرأة

وتحدثت رانيا يوسف عن قهر المرأة في المجتمعات الشرقية، فقالت في تصريحات تليفزيوينة: أنا مش جريئة ولا حاجة، أنا مختلفة واتربيت في جو فيه حرية بتخليني اعمل اللي أنا عايزاه وأخد قراراتي بنفسي، وفي الأخر أنا اللي بشيل نتيجة قراري، أنا مش شايفة أن المرأة في المجتمعات العربية والشرقية واخدة حقها في أي حاجة خالص.

وتابعت يوسف: دايما المجتمعات العربية قاهرة الست بشكل عنيف أوي، في حقوقها، وكفاية أنك ماشي تحكم عليها.. اعتزلت الحب واعتزلت الجواز واعتزلت العلاقات وأنا عايشة دلوقتي لولادي وشغلي وليا أنا كمان.

تابع موقع تحيا مصر علي