عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

خلال احتفالية المولد النبوي.. الرئيس السيسي يوجه رسالة للأشرار: مفيش نجاح غير بسبيل المصلحين

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الفترة الحالية سنجد كثير من البهتان والإك والإثم والشرور وكلام لا يليق، مضيفا: "لكل الناس اللي بتتكلم بالطريقة دي، مفيش أمم قامت إلا على الصدق والعمل والأمانة، لا على الكذب لا على الإفتراء ولا على الهدم".

جاء ذلك خلال كلمته باحتفالية وزارة الأوقاف بالمولد النبوي الشريف، بحضور الإمام الأكبر، الدكتور أحمد الطيب، شيخ الأزهر الشريف، والدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، ووزير الدفاع، الفريق أول محمد زكي، وعدد من المسؤولين وعلماء الأزهر الشريف وأئمة الأوقاف.

الرئيس السيسي يشيد بكلمة شيخ الأزهر

وأشاد الرئيس السيسي بكلمة شيخ الأزهر بالاحتفالية، قائلا: "أسجل بتقدير شديد كلمة فضيلة الإمام، أحسنتم في كلمتك الشاملة الطيبة العميقة، مفيش أمة تطلع لقدام من غير ما تاخد بأسباب الدينا، ومن غير مسار أخلاقي عميق، ولو تخلت عنه لا يمكن اللي بيتخذوا منهج الأشرار إنهم ممكن ينجحوا أبدا.. مفيش نجاح غير بسبيل المصليحن".

وأضاف الرئيس السيسي: "الهدم والخهراب والتدمير والتشكيك والظنون وإشاعة الألم والفرقة والانحطاط والانهيار والكذب، لا يمكن.. دي مش سنن ربنا أبدأ".

الرئيس السيسي: رغم كل الظروف اللي بنمر بيها ربنا هيسدد خطانا

وأردف: "أقول لكم كأئئمة وأنتم دعاة تتحدثون للناس على المنابر.. المنهج اللي احنا ماشيين بيه، منهج يحاول أن يكون مسقيما وأمينا ومخلصًا لله وشريف كمان في هذا المسار".

وأكد: "معنديش شك رغم كل الظروف الصعب اللي بنمر بيها، إن ربنا هيسدد الخطى، ولازم يكون عندنا ثقة في الله والمسار اللي احنا ماشيين فيه، مهما كانت الظروف صعبة"، مختتمًا: "مش هقولكم اطمئنوا بينا، ولا بالحكومة، هقولكم اطمئنوا بالله سبحانه وتعالى".

تابع موقع تحيا مصر علي