عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محسن منصور: خالد صالح كان خيرًا في كل مكان يحلّ به وأعماله هتفضل خالده

خالد منصور
خالد منصور

حرص الفنان محسن منصور على إحياء ذكرى وفاة الفنان الكبير خالد صالح بالحديث عنه بكلمات مؤثره، وذلك على هامش ندوته في مسرح الهناجر، حيث كشف عن عمق الصداقة بينهم.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات محسن منصور عن خالد صالح

محسن منصور يحيى ذكرى وفاة خالد صالح بكلمات مؤثرة

وقال محسن منصور عن خالد صالح: أنا وهو اشتغلنا 4 أعمال مع بعض ومن ثم مسلسل تاجر السعادة ومسلسل بعد الفراق، ودايمًا كنا بنحضن بعض وكل واحد مننا له نصيب من اسمه، كنت دايمًا لما أحضنه أقوله ربنا يرزقك بركة اسمك، خالد خالد الذكر وأعماله طيبة،  لو سمعنا حديث الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم، إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث صدقة جارية أو عمل ينتفع به أو ولد صالح يدعو له.

محسن منصور عن خالد صالح: أعماله خالدة وباقية للأبد

وتابع حديثه: أنا أعتقد إن الثلاثة اللي في الحديث الصدقة الجارية فكان خالد صالح خيرًا رؤيا عيني وأشهد الله وملائكته أن خالد صالح كان خيرًا في كل مكان يحلّ به سواء بالقرى والنجوع أو المحافظات، وخالد صالح أعماله خالدة وباقية وسنفنى وسنموت وستظل أعمالنا هي الباقية، ولدًا صالح يدعو له أحمد من الحمد وخالد من الخلود وصالح الأعمال الكريمة.

صبري فواز عن خالد صالح: كان واثق في موهبته

 كنا بنصور في المقطم وخالد بيته هناك كلمته وقولتله اني عايزة اشرب معاه شاي جالي وقعد يحكيلي عن تصوير فيلم تيتو وقتها  قالي أنا عامل حتة جون يا صبري.. وبعدها كنت بصور فيلم دكان شحاته والناس كلها كانت بتتكلم عن الكواليس كلمني وقالي مش تقولي على الجون بتاعك زي مانا قولتلك.

وتابع حديثه: كنت بعمل مع خالد صالح حاجة مش بعرف اعملها مع زميل تاني للاسف.. أنه يجي يقولي مش أنت عامل فيها جامد تعالالي في المشهد اللي جاي وانا ابعتله أقوله انت خايف تنزل قصادي تعالى هبقى براحة عليك.. ودي طريقة استحالة تطلع في من حد واثق في نفسه وموهبته زي خالد صالح.

تابع موقع تحيا مصر علي