عاجل
الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الرئيس السيسي: افتتاح مشروع إنتاج البلازما عام 2026

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن مششروع إنتاج البلازما، وذلك خلال جلسات اليوم الثالث لمؤتمر حكاية وطن.. بين الرؤية والإنجاز، مشيرًا إلى أنه سيتم افتتاح مصنع إنتاج البلازما في عام 2026.

وقال “السيسي:” وأنا وزير دفاع فكرت في الموضوع ده، ومن 2012 بحاول المشروع ده يطلع للنور، وفي الوقت ده كل الشركات العالمي اللي لها اسم ممكن يستخدم، متعاونتش معانا، لكن كنا مصيرين نتواصل معاهم علشان نعمل المشروع ده على أسس".

الرئيس السيسي: افتتاح مشروع إنتاج البلازما عام 2026

المشروع إنه شراكة ويحمل اسم الشركة العالمية وتكون معانا علشان تكون هناك مصداقية كاملة.. لكن لحد 2019 مأمكناش.. لكن كنا أيضا مصيرين إننا نعمل المشروع لحد ما جات كورونا وتأثيرها، فعملت تغيير في الفكر العالمي للموضوع، فجاءت الفرصة".

وأوضح: "لما التغيرات العالمية توقع، أوعى يفوتك تستفيد منها، ومن هنا شوفنا الناس بتشكل في خريطة مختلفة، وأعربوا عن استعدادهم يشتغلوا مع مصر.. وسيكون المصنع شغال في بداية عام 2026".

وأكد: "الموضوع ده اعتبرته إنه جزء من تصحيح العادات للمصريين، لو قدرنا نخليه مشروع قومي لإنتاج البلازما، لأن المعايير المستخدمة في قبول العينات واستمرارها صارمة جدًا.. لو عملت مركز في أي جامعة، يبقا كل اللي عايز يتبرع في الجامعة لازم هيحافظوا على المسار الحي والعادات الصحية، لأنه أي خلل مش مقبول مش هيتقدم تاني".

مشروع إنتاج البلازما

وأردف: "النهارده دخل المبترع لو هيتبرع مرة في الأسبوع، طب لو مرتين؟.. رقم معتبر.. ممكن يتقدم في مصر ملايين.. يبقا أنا قدرت أجيب دخل من فكرة تحسن من صحة الناس وأتمكن من إنتاج الأشياء التي تنتجها البلازما وتؤثر على الصحة العامة للكثير من الناس لأنها هتبقى مسار صحي محترم".

وتابع: "هتشوفوا معايير الدول المتقدمة إزاي بتتعامل مع الشأن الصحي وشكل احنا هنتعلم منه كثير، لأنه بيتم اعتماده من الشركة افسبانية وتشرف عليه".

وقال: "اللي بيدخل مستشفى متعجبهوش، بقوله البلد هتجيب لما يكون معاها، وعلشان يكون معاها لازم تشتغل ليل نهار".

تابع موقع تحيا مصر علي