عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

زينة عن أزمة فلسطين: الدكتور قالي بلاش أتابع بس مقدرتش وبجد حاجة تقطع القلب

زينة- صورة أرشيفية
زينة- صورة أرشيفية

عبرت الفنانة زينة عن رأيها في أزمة  فلسطين في الوضع الراهن، وعن حزنها لأهل غزة عبر مداخلة هاتفية في برنامج كل يوم والذي يقدمه الإعلامي خالد أبو بكر عبر شاشة قناة ON E.

تحيا مصر يرصد لكم أبرز تصريحات زينة عن أزمة فلسطين التي تتعرض لها غزة في الوقت الراهن من هجمات وقصف وتدمير من خلال برنامج كل يوم للإعلامي خالد أبو بكر

زينة عن غزة: بتعب نفسيًا ومقدشرش أشوف أطفال بيحصل لها حاجة

أكدت زينة تضامنها مع أهالي فلسطين، وعلقت علقت على الأحداث التي تحدث في غزة من قتل وهجمات، وقالت: "أما عرفت اللي حصل من حماس لأسرائيل وهجماتهم ضد فلسطين وسافرت لأني بصور فيلم الإسكندراني للأستاذ خالد يوسف 3 أيام كلهم شغل وطبعًا لما بيكون في سفر الواحد بيكون مشغول شوية لما راجعت متابعتش أوي بس لما الناس حكوا لي اللي حصل بدأت أتابع".

وتابعت زينة قائلة: "أنا عمومًا بتعب مقدرش أشوف أطفال وستات بيجرى لهم حاجة، ومقدرش أشوف مشاهد قتل، مقدرش أشوف الحاجات دي لأني بتعب نفسيًا وبيجي لي وبتأثر جدًا وبيجي ضربات قلب وبنفعل مع الأحداث بشكل كبير".

زينة: الدكتور قالي بلاش تتابعي بس مقدرتش ربنا ينقذهم وينصرنا كلنا

واختتمت حديثها في برنامج كل يوم قائلة: "الدكتور قال لي بلاش تتابعي الحاجات دي بس مقدرتش وبصيت، حاجة مش توجع القلب بس بجد حسبي الله ونعم الوكيل اللي هو محدش هيقدر على الناس دي  أكتر من ربنا، والناس اللي في فلسطين الله يكون في عونها وقلوبنا وعقولنا معها، الواحد مالوش نفس يعمل أي حاجة، الواحد مالوش نفس يخرج من البيت ولا حتى ياكل ربنا ينقذهم وينصرنا كلنا يارب".

أجدد أعمال زينة السينمائية

والجدير بالذكر، أن زينة تشارك في فيلم الإسكندراني للمخرج خالد يوسف، والفنان أحمد العوضي والذي يعد أولى تجربة سينمائية له، والفيلم عن رواية للكاتب الراحل أسامة أنور عكاشة، وشاركهما البطولة كل من حسين فهمي، بيومي فؤاد، محمد رضوان، رحاب الجمل، محمود حافظ، ومحمد صلاح آدم.

تابع موقع تحيا مصر علي