عاجل
الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

نشرة أخبار الفن: دعاء حلمي تهاجم محمد رمضان.. حنان مطاوع: سيناء مش حل مطروح.. وهكذا أشاد عمرو أديب بالفنانة أنغام

عمرو أديب ومحمد رمضان
عمرو أديب ومحمد رمضان _ أرشيفية

شهدت الساحة الفنية اليوم الجمعة الموافق 20 أكتوبر، العديد من الأحداث الهامة واللافتة للإنتباه، التي سيرصدها لكم موقع تحيا مصر خلال السطور التالية.

دعاء حلمي تهاجم محمد رمضان: ولا جيشنا ولا بلدنا بيتزايد عليهم

هاجمت الناقدة الفنية دعاء حلمي، الفنان المصري محمد رمضان، بعد الفيديو الأخير له عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، والذي أحدث به ضجة عارمة.

وقالت في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: محمد رمضان عايز يزايد يزايد على فيلم أو مسلسل زي ما بيقول أنا نمبر وان.. لكن لا جيشنا ولا بلدنا بيتزايد عليهم.

حنان مطاوع: اللي بيحصل دا برا حدود الإنسانية وسيناء مش حل مطروح

خرجت الفنانة المصرية حنان مطاوع عن صمتها لتطلب من جمهورها المشاركة في الوقفات الاحتجاجية ضد أفعال الاحتلال في فلسطين والتأكيد على رفض فكرة تهجير أهالي غزة إلى سيناء.

ونشرت حنان مطاوع مقطع فيديو عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات القصيرة إنستجرام وقالت خلاله: "من ساعة ما صحينا على اللي بيحصل مع أطفالنا وأهلينا في غزة وأنا مش عارفة أقول إيه المصاب جلل وبيصغر قدامه أي منطق وبيعجز العقل أنه يحلل اللي بيحصل ده لأنه برا حدود الإنسانية والرحمة، هتسألني كلام زي ده أو وقفة نقفها ممكن تغير أي حاجة، هرجع أقولك أه لأن العدو مش بس بيحاول يبيد شعب لن يباد أبدا بأمر الله وبإرادته الحرة الباسلة القوية، لأ دا كمان ابتدى يقرب على حدودنا ابتدى يتكلم عن سيناء ... تاني رجع يتكلم عن سيناء".

وتابعت: "سيناء مش حل مطروح، سيناء مش مجرد أرض مصرية سيناء دفعنا فيها آلاف الشهداء علشان تنال حريتها ومستعدين ندفع أكتر كمان، سيناء الحلم التاريخي السخيف المجنون للعدو، عشان كده محتاجين كلنا نتضامن ونظهر للعالم كله إننا رافضين الأفعال الوحشية اللي بيقوم بيها إسرائيل ضد فلسطين الحبيبة الباسلة وكمان إننا نقول لهم أننا اخترنا الكرامة والسيادة الكاملة على أراضينا".

عمرو أديب عن أنغام: دي قوتنا الناعمة.. تخيل بقى قوتنا الخشنة

علق الإعلامي المصري عمرو أديب على تليقن أنغام درسًا للمتحدث الرسمي لجيش الاحتلال الإسرائيلي أفيخاي أدرعي، مشيرًا إلى أنها قوتنا الناعمة فما ظنك بالخشنة.
 

وغرد أديب عبر حسابه الرسمي بموقع التدوينات القصيرة X قائلًا: الست أنغام دي القوة الناعمة بتاعتنا.. تخيل بقى لما تشوف قوتنا الخشنة.. هتكيفك تمام.
 

وكانت أنغام وجهت رسالة لأفيحاي أدرعي قائلة: انت يا اسمك ايه!! بدون رقي ولا أدب لإنك ماتستحقش الأدب في الكلام ولا التعامل، أنا اسمي أنغام مطربة مصرية عربية عارف يعني ايه مصرية؟ يعني مصر".

وتابعت أنغام: "الرقي والأدب مع الراقيين فقط مش مع اللي زيك يا صهيونى، والإنسانية نعرفها احنا المصريين لما بعتنا لكم الأسري بتوعكم مستورين بالبيجامات الكستور فاكر؟ بعد ما الجيش المصرى انتصر عليكم في حرب 73 ورجع سيناء منكم اللي كنتم محتلينها يا مغتصبين".

وأضافت أنغام: "الإنسانية بريئة من أمثالك وبريئة من أعمال جماعتك وجيشك المتوحش النازى، قاتل الأطفال والنساء والمدنيين الأبرياء، والدين برىء من أعمالكم وكذبكم، ولكل فعل رد فعل".

تابع موقع تحيا مصر علي