عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رامي جمال: يوم عن يوم بتأكد أن احنا الهدف ولو جه وقتنا مش هيكون فيه بقاء ليكم

رامي جمال
رامي جمال

حرص المطرب رامي جمال على توجيه رسالة للكيان الصهيوني وذلك بعد القصف الإسرائيلي على برج المراقبة القريب من منطقة رفح الذي نشب في الساعات القليلة الماضية واعتذرت عنه اسرائيل مشيرة إلى أنه كان عن طريق الخطأ.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات رامي جمال عن القصف الإسرائيلي

رامي جمال يوجه رسالة لإسرائيل بعد القصف  

وكتب رامي جمال عبر حسابه الرسمي بموقع التدوينات القصيرة تويتر: يوم عن يوم بتأكد ان احنا الهدف بس خليكم فاكرين ان والله لو جه وقتنا ما فيها رجعه ولا بقاء ليكم يا حثاله الأرض وربنا مع اهلنا واخواتنا هناك وجي يوم لا محاله لرد المظالم.

منشور رامي جمال 

وسبق وعلق الإعلامي عمرو أديب أيضا على هذا الأمر، فقال: الرسالة وصلت ومصر مش هتوقف المعونات ومصر مش هتسيب الفلسطينيين وانتظر بقى الافعال المصرية اللى حتكون عن طريق الخطأ بردو.

محمد عطية: لسة فيه ناس بتموت وأطفال بتتقتل 

وكان قد خرج محمد عطية الشعب بالاستمرار في الدفاع عن فلسطين، فقال: لسة فيه ناس بتموت ولسة في اطفال بتقتل، والقصف لسة مستمر وال 24 ساعة اللي عدوا من أسوأ الساعات اللي عدت على قطاع غزة منذ بداية عمليات القصف، ولكن احنا عندنا نقطة تحول في كيفية تفاعلنا مع الاحداث، وده بدأ من اليوم اللي تم فيه قصف المستشفى.

وتابع: احنا قبل قصف المستشفى كنا بنتفاعل مع الاحداث بشكل مستمر، حصل قصف اللي هي أبشع كارثة بشرية فبدأنا نتفاعل بطريقة أقل مما سبق، الحاجات دي كلها مقصودة الناس دي مش بتعمل حاجة اعتباطا، هو اداك ابشع حاجة عشان تتقبل الواقع اللي بعد كدة وتتبلد المشارع اتجاهه، اوعوا يجماعة الحاجات دي تتعدى عليكم عادي لأنهم قاصدين ده.

رامي جمال وألبوم الجديد 

وسبق وأعلن الفنان رمي جمال عن ألبومه الجديد والذي من المقرر طرحه بالتزامن بالشتاء، عبر حسابه الشخصي بموقع تبادل والفيديوهات الإنستجرام، ونشر بوستر أول أغنية من الألبوم باسم جيت متأخر: "تعالوا نتفق اتفاق الناس اللي بتحب أول ألبوم وألبوم فترة مش سهلة، العشر أغاني اللي جايين في الشتاء دول عشانكم".

ووعد الجمهور بأغاني مختلفة عما قدمه من قبل وقال رامي: "هنبدأ مرحلة جديدة تمامًا  وده وعد هنبدأ بأغنية جيت متأخر، اللي واثق من حبي فيها ومن كتر ما بسمعها وأنا عادة مبحبش أسمع شغلي، أن فيها حاجة زي السحر كده أنا شخصيًا مدمنها، على قد ما هشوفكم متحمسين وأشوف عدد كبير عايزها تنزل هنزلها بسرعة.. ها جاهزين".

تابع موقع تحيا مصر علي