عاجل
السبت 11 مايو 2024 الموافق 03 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مدحت العدل: أنا ضد إلغاء أي تظاهرات فنية

مدحت العدل _ أرشيفية
مدحت العدل _ أرشيفية

فجر الكاتب مدحت العدل عدة تصريحات عن تفاصيل أعماله الجديدة مع النجمة شيريهان ورأيه في إلغاء المهرجانات الفنية.

تحيا مصر

تصريحات مدحت العدل 

وقال مدحت العدل في مداخلة هاتفية لأحد البرامج التليفزيونية، أنه تم تأجيل أوبريت الحلم العربي لاعتبارات لها علاقة بدار الأوبرا المصرية، بعدما عكف على تحضيراته ودعا العديد من الفنانين للمشاركة به، وحصل على الموافقة من كل من الفنانة يسرا وليلى علوي وحسين فهمي.

وتابع: مكناش هنعمل مجرد أغنية كان هيبقى فيه قناة عربية بتبث على الهوا الأوبريت، وهنجمع لأهل غزة في حساب بنكي وتبرع بالدم في نفس اليوم، شغلتنا إننا نصحي ونلهب الوجدان.

وأضاف: أنا ضد إلغاء أي تظاهرات فنية الحياة تستمر والمهرجانات تتعمل؛ لأن العالم كله يحترم الفن، الناس هنا بتعتبر الفن إنك لو عملت مهرجان يبقى مش مهتم بالقضية.

تعاون مدحت العدل مع شيريهان

وعن تعاونه مع شريهان، قال: شريهان بندورلها على حاجة تليق وعشان ترجع لا بد من تحضيرات ووقت كتير وفيه مشروع في الأفق ولكن تكلفته كبيرة أوي ومحتاج وقت كبير أوي أوي ده مش هيبقى في القريب العاجل.

وتابع: بالنسبة ليسرا فأعتقد إنها عايزة ترتاح رغم إني متأكد إن الجمهور عايزها كل لحظة، إنما اللي أنا شغال عليه دلوقتي مسلسل للفنان الكبير يحيى الفخراني 15 حلقة مأخوذ عن رواية للكاتب الكبير إبراهيم عبد المجيد اسمها عتبات البهجة.

تعليق مدحت العدل على فيلم ع الزيرو


على الصعيد الآخر، قال مدحت العدل في تصريحات خاصة لموقع تحيا مصر: فيلم ع الزيرو فيلم بسيط إنساني، بيمثل فيه محمد رمضان شاب شبه كل الشباب اللي في سنه في العالم العربي، اللي هي عشان تاكل وتشرب وتنام وتتعالج هو بطل، ومحمد رمضان طالع بطل عادي مش بطل سوبر مان ولا بيطير.

وتابع: احنا عارفين يعني ايه ناس.. احنا من شبرا.. الشخص العادي في الوطن العربي لو ابنه لا قدر الله تعب مش بيبقى عارف يعمل ايه، بس عاملين دا بخفة دم وع الزيرو، وروح الفيلم أن محمد رمضان شبه كل الناس العادية.

واختتم حديثه قائلًا: محمد رمضان واحد من ولادنا، هو نجم، بس هو صاحب ولادنا، وأول مرة طلع كان عندنا في أيد أمينة.

اقرأ أيضًا..

نهال عنبر تطالب بتوفير كامل الدعم للمؤسسات الثقافية بالقري والنجوع لتنمية الوعي

 ليلى علوي: مستعدة لتقديم عمل فني عن القضية الفلسطينية بدون أجر 

وفيلم ع الزيرو بطولة: محمد رمضان، نيللي كريم، منذر مهران، خالد الصاوي، جومانا مراد، شريف دسوقي، وغيرهم، والعمل من تأليف مدحت العدل، إخراج ماندو العدل، ويمثل الفيلم شراكة بين العدل جروب واستديوهات فوكس.

وتدور أحداث الفيلم حول رجل يدعى “حمزة دراجون”، يعمل كـ دي جي، ويعيش بمفرده مع نجله “يوسف”، ومع تتابع الأحداث يكتشف “حمزة” أن نجله مصاب بمرض سرطان الدم، وعليه دفع مبلغ مالي كبير لكي يتم شفاء نجله.

تابع موقع تحيا مصر علي