عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو محمود ياسين: بشفق على الممثليين لأنهم أوقات بيلجوا لمهنة تانية جمب التمثيل

عمرو محمود ياسين
عمرو محمود ياسين _ أرشيفية

أوضح السيناريست عمرو محمود ياسين أن الممثل لا يملك من أمره شئ، وفي بعض الأحيان يضطر إلى المشاركة في عمل لا يعجبه حتى لا ينساه الجمهوره ويتأثر دخله.

تحيا مصر

عمرو محمود ياسين يشفق على الممثليين 

وقال عمرو محمود ياسين في تصريح خاص لموقع تحيا مصر: بشفق على الممثليين لأنهم لا يملكوا زمام أمورهم إلا إذا وصلوا لدرجة من النجاح الاستثنايي فبيبقى أجرك عالي وهم 5 أو 6 ممثلين  لأن أغلب الممثليين أجورهم عادية خالص مش ضخمة فأوقات بيشوفوا مهنة تانية عشان أوقات بيقعدوا شوية مشتغلش.


كما قال عمرو محمود ياسين في تصريح خاص لموقع تحيا مصر عن مهنة التمثيل: مهنة لا تملك من أمرك فيها الكثير يعني أنت في الأول والآخر تحت رحمة الصناع اللي هل هيبعتولك ولا ميبعتولكش.

اقرأ أيضًا.. 

إيهاب توفيق: هقدم أدعية في رمضان المقبل وهعمل أغاني فرفشة الفترة الجاية 

 

إيهاب توفيق يتخذ الإجراءات القانونية ضد شركة تنظيم حفلات لهذا السبب| تفاصيل

 

واستطرد عمرو محمود ياسين: وتحت رحمة الجمهور اللي هل هيحبك ولا لا فهي مهنة مرهقة نفسيًا جدًا وأغلب الممثليين بيبقوا تحت ضغط فأنا بشفق عليهم.

 

تصريحات عمرو محمود ياسين 

وأردف عمرو محمود ياسين: أي فنان هيتحط في ظروف أن في نص مكتوب بشكل جيد وشخصية واضحة المعالم شخصية فيها فعل ورد فعل ومخرج قادر يوظف الممثل ويديره بشكل جيد لو اتوجدت الحاجتين دول هتلاقي الممثل حالته أفضل.

وتابع عمرو محمود ياسين: السيناريو هو مفتاح الأداء الجيد للمثل والسيناريو هو السبب لنجاح أي عمل في الدنيا مهما كان مين الممثلين ومين المخرج.

عمرو محمود ياسين يحدد شرط لنجاح العمل الفني

وأضاف عمرو محمود ياسين: لو مفيش نص مكتوب بشكل جيد فأعظم مخرج مش هيقدر يعمل أي أي حاجة.. فلو مفيش سيناريو جيد مفيش عمل كويس زي بالظبط المعلب لو جبتي أحسن لاعيبة وأحسن مدرب وحكم بس مفيش كورة.

وتألق عمرو محمود ياسين مؤخراً بمسلسل 55 مشكلة عن كتاب دكتور مصطفى محمود حب الذي يتضمن 4 حكايات منفصلة

تابع موقع تحيا مصر علي