عاجل
الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد فؤاد سليم: بدايتي الحقيقية كانت مع يوسف شاهين.. والفنان اسمه مشخصاتي

أحمد فؤاد سليم _
أحمد فؤاد سليم _ أرشيفية

فجر الفنان أحمد فؤاد سليم، عدة تصريحات خلال حلوله ضيفًا مساء اليوم الثلاثاء، على برنامج مساء دي إم سى، المذاع على قناة دي إم سى.

تحيا مصر

لقاء أحمد فؤاد سليم في برنامج مساء دي إم سي 

وأوضح أحمد فؤاد سليم، إنه يفضل تسمية المشخصاتى عن اسم الفنان أو الممثل لأن الفنان يشخص، والممثل هو وعاء لشخصية أحرى، حيث يعير ذاته لشخصيات أخرى، فهى حالة تشخيص حالة أساسية .

بداية أحمد فؤاد سليم الفنية الحقيقية

وأشار الفنان أحمد فؤاد سليم إلى أن افضل انطلاقة له في تاريخه الفنى كانت خلال عمله مع المخرج يوسف شاهين، معقبًا: بدايتى الحقيقية مع الفن كانت مع المخرج يوسف شاهين وكانت تمثل لى مرحلة أخرى. 

تصريحات أحمد فؤاد سليم 

وتحدث عن أول أعماله مع المخرج يوسف شاهين قائلًا: كنت في البداية أمثل مثل باقى الممثلين أحيانا انفعل زيادة عن اللازم، وأول مشهد أقدمه مع المخرج يوسف شاهين في المهاجر، وكانت جملة صغيرة فقتلها بانفعال، قال لى انزل فقلت له أنا جئت وأجهز نفسى كيف سأقرأ النص، فقال لى اقرأ قراءة رشيدة فهذا هو التمثيل في السينما.

وأضاف أحمد فؤاد سليم، بدأت منذ ذلك الوقت أن أن يكون الانفعال على قدر الحالة، والصدق الفني هو الأساس في أي موضوع، حركة الممثل على المسرح تشبه اقتراب الكاميرا أو وابتعادها في السينما.

اقرأ أيضًا.. 

عفاف مصطفى: جيش الاحتلال هو الطفل المدلل لأمريكا 

خاص.. عفاف مصطفى تبدأ تصوير مشاهدها في مسلسل حدوته منسية

من جانبه، قال أحمد فؤاد سليم خلال ندوة تكريمه في دار الأوبرا المصرية: الحياة نفسها لعبة، والطفل الصغير من البداية بيكتشف الحياة من خلال اللعب، والمسرح والفن معادل للحياة، إديني مسرح أعملك مجتمع عظيم دي مقولة، احنا بنطرح مشاكلنا سواء مسرح أو تلفزيون عشان نناقشها، إحنا بنطهر طول الوقت يعني بنحل مشاكلنا والعقل الغريزي ده يخلي الإنسان ينقذ نفسه، ولكن مع تطورات الحياة دلوقتي هذا العقل الواعي مش مطلوب في الزمن ده، ولكن لابد من السيطرة عليه.

وتابع: الفن لعبة بنّاءة، أنا ليه بمثل دور في العمر ده؟ لأن عندي مساحة ما عايزة أوريهالك يمكن أنت مش شايفها يمكن بنوريلك الطريق، الفن مشاركة والإنسان قيمته في المشاركة، وإحنا دلوقتي رايحين على الذكاء الاصطناعي ده والتليفونات فتت المجتمع ومحتاجين نناقشها، دي قضايا زيها زي ارتفاع نسبة الطلاق في مصر.

وأضاف: الفن ضرورة وكل المفكرين قالوا كده، احنا بنعرض مشاكلنا وقضايانا علشان نحلها، أنا في الحوار الوطني كنت بقول إن المسلسلات حالة ضارة؛ لأنها بتعلم الناس الكسل، الهمة راحت والعيل الصغير مبقاش يشيل الكوباية من مكانها علشان عارف إن في غيره هيشيله، إيقاع الحياة بقى مختلف، هل الفنانين عارفين الاختلاف ده؟ هل الفن بدأ يحاكي هذه الأشياء؟ لأ للأسف.

تابع موقع تحيا مصر علي