عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ست قوية وموقف شجاع.. رضوى الشربيني تدعم هند صبري بعد استقالتها من برنامج الأغذية العالمي| فيديو

رضوى الشربيني وهند
رضوى الشربيني وهند صبري

خرجت الإعلامية رضوى الشربيني لتدعم الفنانة هند صبري بعد إعلان الأخيرة استقالتها من برنامج الأغذية العالمي بسبب دعمه لجيش الاحتلال الفلسطيني، وذلك بعدما كان قد تم اختيارها كسفيرة للنوايا الحسنة هناك.

تحيا مصر

رضوى الشربيني عن هند صبري: ست قوية وشجاعة

وقالت رضوى الشربيني خلال برنامج الشهير “هي وبس”، والمذاع على قناة cbc  سفرة: في خلال المشوار الطويل طوال الـ 47 يوم لو أنا عديتهم صح، كل واحد فينا كان له موقف مختلف عن الآخر، وكل واحد لينا كان له طريقة في التعبير والاعتراض، حد كان بيكتب منشور حد كان بيتكلم حد كان بيقطع صور معينة على الهواء، كل واحد كان بيشجوا بطريقة صعبة وقوية، وفيه ناس عملت أكتر من كده بشوية ومنهم الفنانة هند صبري اللي قررت التنحي عن دورها كسفيرة للنوايا الحسنة لبرنامج الأغذية العالمي.

وتابعت رضوى الشربيني حديثها: موقفها موقف محترم وقوي جدًا وشجاع من ست قوية وشجاعة، هند كانت كتبت من أسبوعين كلمتين اتفهموا غلط والناس هاجمتها، والحقيقة أنها كان قصدها حماية المدنيين في غزة، لكن تم فهم المنشور بشكل خاطئ وقالوا عليها كلام غير لائق بالمرة وهند سكتت ومعلقتش كعادتها.

رضوى الشربيني: نتمنى كل الناس اللي عندها صوت عالي تاخد نفس طريق هند صبري

واختتمت حديثها، قائلة: إمبارح استقالت من منصبها ومش كتير بيعملوا كده وبياخدوا الموقف الحاسم الواضح أمام الناس كلها، برافو هند ونتمنى من كل الناس اللي عندها صوت عالي وشهرة وقوة الكلمة أنها تاخد نفس الطريق ده، الكلمة هتشكل ضغط والضغط ممكن يغير واقع.

استقالة هند صبري من برنامج الأغذية العالمي

وكانت قد أعلنت هند صبري استقالتها من برنامج الأغذية العالمي في بيان كتبته عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام، قالت فيه: بعد 13 عاما من العمل الإنساني عبر العالم.. استقيل من برنامج الغذاء العالمي، أكتب هذا بقلب مثقل وحزن عميق؛ حيث قررت التخلي عن دوري كسفيرة للنوايا الحسنة لبرنامج الأغذية العالمي التابع للأمم المتحدة، وهو الدور الذي أعتز به وألعبه منذ سنوات.

تابع موقع تحيا مصر علي