عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو أديب: الأهلي فرقة ضعيفة وبيكسب علشان اللي حواليه اضعف منه

عمرو اديب
عمرو اديب

أكد الإعلامي عمرو أديب، أن فريق النادي الأهلي يعاني من الضعف لكنه يفوز في مبارياته بسبب ضعف الفرق الاخرى، قائلا : "الأهلاوية بقالهم فترة عاملين مناحة بس انا عايز اقولكم الحقيقة الأهلي فرقة ضعيفة وبيكسب علشان الفرق اللي حواليه اضعف منه .. اسألوا الأهلاوية عن اداء النادي .. نص اللعيبة عايزين يتغيروا".

تحيا مصر

الأهلي فرقة ضعيفة

وأضاف خلال حلقته من برنامج الحكاية، المذاع علي قناة mbc : "الناس بتضحك علي نفسها ويقولوا لو كان سيد عبدالحفيظ موجود طيب نغير المدير الفني .. ولسه بيلوموا علي محمود الخطيب انه مجابش مهاجم والأهلي فيه يجي 10 مهاجمين .. نص الفرقة كبرت وتعبت وعايزة تمشي .. مش هو ده المدرب اللي كنتوا بتمدحوا فيه .. اعترفوا ان في مشكلة في الأهلي .. دي الحقيقة المرة".

أزمة عمرو اديب 

وكان الإعلامي عمرو أديب، قد تعرض لموجة انتقادات علي مواقع التواصل الاجتماعي بعد حديثه عن ضرورة بيع ممتلكات الدولة لسد الدين العام، كما تعرض للهجوم من عدد كبير من الاعلامين بعد حديثه مع الدكتور سمير غطاس حول قيام الخارجية المصرية بارسال أسماء المصريين الراغبين في العودة من غزة إلي القنصلية المصرية في رام الله والتي ترسلها إلي اسرائيل للكشف عن إذا كانوا علي علاقة بحماس أم لا قبل السماح لهم بالعودة.

يذكر أن الاعلامي عمرو اديب، احتفل مؤخرا، من خلال برنامجه، بمنحه الجنسية السعودية مؤكدا أنه قضى ما يزيد علي ٣٠ عاما من عمره في العمل بالمؤسسات السعودية وهو ما يعني أنه من العاملين بالخارج ولكنه مقيم في الداخل. واوضح أنه تحمل مسؤلية إضافية بهذا المنح لأنه اصبح بمثابة جسر بين دولتين محوريتين في العالم العربي مصر والسعودية.

زفاف نجله خالد

كما احتفل اديب، مؤخرا كذلك، بزفاف نجله خالد بحضور عدد كبير من الاهل والاقارب دون تقديم الدعوة لنجوم الفن والمجتمع. وقدم خلال الحفل كلمة شكر وتقدير للحاضرين، قائلا: " أنا فخور جدا اني بنتمي لعيلة كلها ناس طيبة جدا انا بشكر حضراتكم شكرا جزيلا ان انتوا جيتوا النهاردة .. كان نفسي اعيط بس مش عارف".

وخالد هو الإبن الأكبر الإعلامي عمرو اديب من زوجته الاولى ودرس المسرح في الجامعة الامريكية وهو الرئيس التنفيذي لشركة GME  التي تنتج برنامج "بالبيجامة".

تابع موقع تحيا مصر علي