عاجل
الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

تعرف على أصول مريم الخشت بعد ظهورها في صاحبة السعادة.. والدها عماد الخشت يكشف

مريم الخشت ووالدها
مريم الخشت ووالدها مع صاحبة السعادة _ أرشيفية

كشف الشيف عماد الخشت، والد الفنانة مريم الخشت، عن أصوله وابنته وذلك خلال حلولهما ضيفا على برنامج صاحبة السعادة الذي تقدمه الإعلامية إسعاد يونس.

تحيا مصر

أصول مريم الخشت ووالدها عماد الخشت 

وقال عماد الخشت والد مريم الخشت: لما كانت مريم عمرها 3 سنوات اتخانقت مع والدتها و خرجت والدتها من غرفة مريم ولقت مريم مخرجتش فدخلت عليها لقتها بتلم هدومها في شنطة وعايزة تسيب البيت. 
وتابع، والدتها سألتها رايحة فين فقالت هروح بيتى فقالت لها ده هو بيتك فقالت لها لا بيتى في الصعيد. 

تصريحات عماد الخشت والد مريم الخشت 

وأضاف الشيف عماد الخشت، كان من المهم بالنسبة لى أن تعرف مريم منذ صغرها أصولها وما هي المحافظة التي تنتمى لها.

واستطرد عماد الخشت، كان مهم جدًا من ومريم صغيرة تعرف أصولها وجدها الـ 11، الإنسان لما يعرف هو مين يحترم نفسه، الولاد نعمة، هل أشكر النعمة بإني أخبيها في خزنة؟!، أنا لو عندي لوحة حلوة أباهي الناس، وبنتي كده بالنسبة لي، بنتي حاجة جميلة مبسوط بيها، وبحب أسمعها وأتكلم معاها، وأتابع أعمالها وأشوف طريقة اختيارها لأدوارها، أنا ومامت مريم كنا دايمًا بنكلمها من وهي بيبي بنكلمها كتير فمكنتش بتعيط أبدًا ما هي معندهاش فرصة ولا احتياج للعياط على طول فيه حد بيلاغيها ويكلمها كتير، ده خلاها اتكلمت بدري جدًا وخلق بينا لغة حوار، دايمًا كانت تحكيلي كل حاجة من وهي لسة في المدرسة، وأنا كنت ولازلت بحب اسمع كلامها جدًا واتناقش معاها.

والد مريم الخشت في صاحبة السعادة 

وأردف والد مريم الخشت، أول مقابلة بيني وبين خطيب مريم لقيته شاب لطيف لكن اتخضيت أول ما شوفته طويل جدا ومش عارف أسلم عليه من فين، بنتي بتحبه يبقى لازم أحبه، وهو إنسان يتحب، وكمان أنا مشوفتش منه حاجة وحشة يعني مجتش معيطة منه في يوم، وهو من العائلة مريحة جدًا، كنت أتغدى أنا وابنتى ووالدتها خارج المنزل، ونحن نركب السيارة، شعرت أن هناك شيئا لدى مريم وسألتها في شيء هل هناك شخص يريد خطبتك؟، فضحكت ثم قالت لى "نعم فيه"، فسألتها: وما شعورك نحوه؟ فشعرت بارتياح منها تجاهه، ثم طلبت منها أن أراه في نفس اليوم؛ لأننى كنت أريد أن أراه على طبيعته، جاء خطيبها في نفس اليوم، وكان متوترا، ثم تحدثنا مع بعض وتعرفت عليه ومن خلال دراستى وخبرتى العملية وعقليتى بيزنس بدأت أسأله عن تفاصيل عمله، وشعرت أنه يفهم كل شيء في عمله ويحب ما يعمله، وتأكدت أنه رجل يعتمد عليه. 

اقرأ أيضًا.. 

حنان يوسف عن الدراما المصرية: ناقصها الإنتاج 

حنان يوسف: الفنانين الكبار مهدور حقهم ومبيتعملهمش شغل 

على الصعيد الآخر أعلنت مريم الخشت خلال خاصية استوري سرقة حساب والدتها قائلة: صباح الخير يا جماعة.. دا حساب أمي على فيسبوك واتسرق.. اللي سرقه بيطلب فلوس من ناس وعملي بلوك.. اللي يقدر يبلغ أنه مسروق هيكون ساعدنا جدا ولو بعت لأي حد حاجة متردوش.. الغريب أنه شخص يعرفها شخصيا.. حقيقي ناس مريضة.

تابع موقع تحيا مصر علي