عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمود الليثي: كنت عايزة أكون مطرب وأنا عندي 11 سنة وعندي 90 أغنية لسة منزلوش

محمود الليثي
محمود الليثي

حل المطرب الشعبي محمود الليثي ضيف على برنامج وشوشة الذي يقدمه الإعلامي أحمد الهواري ويمنى علي على شاشة قناة النهار، والذي كشف من خلال حبه الشديد للموسيقى والغناء وذلك منذ أن كان طفلا يملك من العمر 11 عام.

محمود الليثي: أنا معجون في المزيكا وعايزة أكون مطرب من سن 11 سنة

وقال محمود الليثي في تصريحات تليفيزيونية رصدها موقع تحيا مصر: بعتبر إن المزيكا دي كلها بتاعتي اللي اتعملت واللي لسه هتتعمل، أنا بحب المزيكا نفسها مش عشان شهرتها ولا فلوسها، لا أنا معجون فيها، ولموسيقى بتبسطني وبتخلي حالتي النفسية حلوة، ومن وأنا عندي 11 سنة عايز أكون مطرب، كل مطرب فينا ربنا خالقه بميزة، أنا الوحيد اللي أعرفها.

وأردف محمود الليثي: عندي حوالي 90 أغنية منزلوش لحد دلوقتي، تمنهم حوالي 5 مليون جنيه، كل ما بيبقى عندي فكرة بقوم أعملها وأسجلها في الاستوديو.

محمود الليثي وأغنية سطلانة

وكانت أخر أعمال محمود الليثي مشاركته في أغنية سطلانة، التي تعد الأغنية الدعائية لـ فيلم بعد الشر، والذي خاض بطولته عدد كبير من نجوم الفن وهم:  علي ربيع، وأس أس، وبيومي فؤاد، وعمرو عبدالجليل، ورنا رئيس، وميرنا نورالدين، تأليف أمين جمال ووليد أبوالمجد، إخراج أحمد عبدالوهاب.

وتعد أغنية سطلانة من كلمات مصطفى حسن، ألحان كريم عاشور، توزيع أماديو، وحققت نجاحات كبيرة في عام 2023، خاصة بعدما احتفل عليها فريق الأهلي لكرة القدم بعد فوزه في أحد المبارايات.

كلمات أغنية سطلانة

وأتت كلمات أغنية سطلانة على النحو: يا دكتور شوف لي تصريفة أبوس إيديك إكتب لي روشتة أنا جوايا حتة نظيفة خذها ارميها في أي حتة نفسي أقطعها نفسي أقلعها زي ما بقلع الجاكتة وجيت أبيع حب ماحدش نفعني قفلت الدكانة أووه سطلانة، سطلانة، لانة سطلانة أووه سطلانة، سطلانة، لانة سطلانة كنكة بن تفوقفني ما فوقتش رشة ميّه تفتحني ما فتحتش راكب دماغي ودايس ومزاجي في الطالع خالص أسرع من صواريخ ناسا الواحد ياما قاسى هبعد بعيد لأتعدي من الناس العيانة أووه سطلانة، سطلانة، لانة سطلانة أووه سطلانة، سطلانة، لانة سطلانة والنبي تديني يا شيف حبة دلع في رغيف علشان أشبع من الفرحة وأوفر المصاريف

تابع موقع تحيا مصر علي