عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

تزاحم الجمهور حول أحمد العوضي في العرض الخاص لفيلم الإسكندراني

أحمد العوضي _ أرشيفية
أحمد العوضي _ أرشيفية

انطلق العرض الخاص لفيلم الإسكندراني بطولة النجم المصري أحمد العوضي، مساء اليوم الثلاثاء الموافق 2 يناير.

العرض الخاص لفيلم الإسكندراني 

وتزاحم الجمهور حول أحمد العوضي بشكل كبير خلال العرض الخاص لفيلمه الجديد الإسكندراني، وهو ما رصده تحيا مصر، حيث أخذ يردد الفنان «طالعلكوا.. والله هطلعلكوا.. بحلف بالله».

يشارك في بطولة فيلم الإسكندراني، كل من الفنان أحمد العوضي، زينة، وبيومي فؤاد، حسين فهمي، عصام السقا، صلاح عبد الله،  وغيرهم، والعمل بقيادة المخرج خالد يوسف، ومن تأليف الكاتب الراحل أسامة أنور عكاشة.

خالد يوسف في العرض الخاص لفيلم الإسكندراني 

هذا وقال خالد يوسف خلال العرض الخاص لكاميرا تحيا مصر: مفيش فيلم أنا بعمله ميكونش في قضية عايز اناقشها أو قيمة إنسانية عايز ألقي الضوء عليها، الفن مستهدف أنه يسلي الناس ومش بنقول أن دا عيب، ولكن في النهاية التيمة المسلية لو كانت مسلية بس أنا معرفش اعملها، لكن دا ورق أسامة أنور عكاشة في النهاية يعني قيمة كبيرة في تاريخنا، وعملت فيه جهد بحيث أنه يطلع على مستوى أعمال هذا الرجل العظيم.

وتابع، بقدم سينما جديدة معاصرة تنفع لسنة 2024 مش نفس السينما اللي كنت بقدمها من 5 أو 10 سنين، وأن مكنتش هتتواكب مع الحداثة ومع المستجدات الجديدة اللي العالم بيشهدها بسرعة شديدة مش هتنجح، فأنا عامل الرواية برؤية معاصرة.

تصريحات أحمد العوضي 

وكان حل أحمد العوضي ضيف على برنامج حبر سري وقال: أفتخر أن جمهوري شعبي والأعمال الشعبية تشبهي، وبفتخر أني من منطقة شعبية وهي أبرك من المنطقة اللي عايش فيها دلوقتي وفكرت أرجع أعيش في عين شمس تاني لأن قلبي هناك بس مينفعش".

وتابع، أحمد العوضي: "أصحابي من زمان لسه أصحابي لحد النهاردة ومتربيبن في بيتي وبتكلم معهم على طبيعتي، وأنا بنتمي ليهم وقلبي وروحي معهم لكن المجتمع ده مش حقيقي وبيقيم الشخص على اللي في جيبه".

اقرأ أيضًا.. 

خاص| عابد عناني يظهر كضيف شرف بمسلسل الحشاشين في رمضان 2024

عابد عناني: رفضت أعمال كتير مؤخرًا لهذا السبب 

وأضاف، طفولتي كانت عادية بين القاسية والسعيدة وضايقني عدم وجود الأم ولكن أبويا عوضني، وأي موقف بيحصل بروح لأبويا عشان أطمن لأن هو السند وفي ناس مش بتحس بده ولكن لازم ندرك ده قبل ما نفقده، وجبت بيت لأخويا بأولب مرتب كبير ليا لأنه وقف جنبي وده رد الجميل مش بتفضل عليه.

تابع موقع تحيا مصر علي