عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ميدو: مباراة موزمبيق الأسوأ لفيتوريا مع منتخب مصر

أحمد حسام ميدو
أحمد حسام ميدو

انتقد أحمد حسام ميدو نجم منتخب مصر السابق، البرتغالي روي فيتوريا المدير الفني للفراعنة الحالي، بعد التعادل الإيجابي أمام منتخب موزمبيق بنتيجة هدفين لكل منتخب، خلال المواجهة التي جمعت بينهما بالأمس الأحد على ستاد فيليكس بوانيي، ضمن مباريات الجولة الأولى من دور المجموعات لبطولة كأس الأمم الأفريقية كوت ديفوار 2024. 

تعليق أحمد حسام ميدو بعد تعادل منتخب مصر أمام موزمبيق 

وكتب أحمد حسام ميدو على حسابه الرسمي على تويتر: «ربنا ستر النهارده وطلعنا متعادلين و النقطة اللي اخدناها النهارده هي الحسنة الوحيدة في الماتش..الماتش اللي جاي مش محتاج تأليف لازم نلعب ٤-٣-٣ ولازم نبقى منظمين وكل اللاعيبة تلتزم بأدوارها الدفاعية..كم اللاعيبة اللي بتتمشى بعد ما الكورة بتتقطع مننا مرعب». 

وأضاف ميدو: «مباراة سيئة جدا من منتخبنا ماعندناش اي حلول  لاعيبة نص الملعب لا بيدافعوا ولا بيهاجموا باكين الجنب التلاته اللي لعبوا مش عارفين يرفعوا ولا كورة صح ومفيش ضغط عليهم المهاجمين واقفين في العرضيات ماحدش فيهم بيحاول يقطع قبل المدافعين امام عاشور نازل قرفان و بيلعب على الهادي خالص كاننا كسبانين..ازاي كهربا يبقى بره واحمد حسن كوكا هو اللي ينزل؟ ليه في الزحمه دي مصطفى فتحي مانزلش؟ اسوأ مباراة لڤيتوريا مع المنتخب..مباراة كلها اخطاء من المدرب». 

أحمد حسام ميدو 

حسني عبدربه: إمام عاشور لغز ويحتاج لمعاملة نفسية خاصة

أكد حسني عبدربه نجم الكرة المصرية السابق أنه  كان يتوجب الاستفادة بشكل أفضل من جهود امام عاشور في مباراة موزمبيق ، خاصة أنه 
صاحب موهبة مميزة.في لأنه لاعب مهم ويحتاج إلى معاملة نفسية جيدة.

وأوضح عبر برنامج الكابتن مع احمد حسن على قناةDMC : كمدرب عندما يكون لديك لاعبا بحجم وإمكانيات امام عاشور يجب استغلاله جيدا لأنه صاحب جودة استثنائية وهو مستقبل المنتخب لعشر سنوات قادمة، وهناك لغز حوله ويحتاج إلى معاملة نفسية خاصة.

وأضاف أن لكل لاعب اخطاء ولكن لابد من وجود دور خاص للمدير الفني، خاصة عند غياب التوفيق، وضرورة منح دوافع كبيرة لمواجهة الضغوط.

وقال : أرى أن هناك مسألة نفسية لدى إمام عاشور وحرام أن نفقد دوره. كان يمكن أن يقدم مستوى أفضل.. ويجب عليه أن يدرك حجم المسؤولية الملقاة على عاتقه.

تابع موقع تحيا مصر علي