عاجل
الإثنين 13 مايو 2024 الموافق 05 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد انتقاد خيري رمضان وتامر أمين لتكريم نجاة الصغيرة بالسعودية.. عمرو أديب: حد عايز يسمم العلاقات

عمرو أديب
عمرو أديب

خرج الإعلامي المصري عمرو أديب، ليرد على انتقادات الإعلامي خيري رمضان و الإعلامي تامر أمين، على تكريم الفنانة نجاة الصغيرة في حفل توزيع جوائز Joy Awards الذي أقيم بالمملكة العربية السعودية.

عمرو أديب يعلق على انتقادات تكريم نجاة الصغيرة بالسعودية

وغرد عمرو أديب عبر حسابه الرسمي، بموقع التدوينات القصيرة X في منشور رصده تحيا مصر قائلًا: الناس اللي في الصورة دي أغلبهم أساطير حية.. ده موضوع مفيش عليه خلاف، كانوا ضيوف المملكة وتم تكريمهم في حفلة جوي، إلا ما شفت حد بلده قالتله أنت إزاي بتتكرم في الرياض أو إيه المهانة اللي أنت فيها دي عيب عليك.

نجاة الصغيرة 

وتابع، بيتكرموا في أمريكا وبريطانيا وفرنسا والهند والرياض.. بصراحة مبقتش فاهم الهيستريا لما يتم تكريم قيمة مصرية بيحصل حالة هجوم على القيمة وعلى الرياض وعلى موسم الترفيه.

الفنانة نجاة الصغيرة 

عمرو أديب يرد على خيري رمضان وتامر أمين 

وأضاف، يا أستاذ خيري رمضان أنا اللي كنت على اتصال بالفنانة العظيمة نجاة على مدى 4 شهور كاملة علشان نخرج بشكل محترم يتم تكريمها فيه في الرياض العاصمة العربية الكبيرة، وتم التكريم على أعلى مستوى.

واستطرد: يا أستاذ تامر أمين محمد إمام حضر واحد من أرقى التكريمات لوالده الزعيم ولم يكن مجرد اسم وصورة واجري.. أما ذكر فلسطين فقد سبقه فنان العرب محمد عبده أمام المستشار تركى آل شيخ في نفس الحفل، ولو سمحت أما تذكر اسم سيادة المستشار تركى آل الشيخ، أذكره كما نذكر أي مسئول مصري في مصر بكل احترام واضح.

عمرو أديب يهاجم منتقدي تكريم نجاة الصغيرة 

واختتم عمرو أديب حديثه قائلًا: يا جماعة في حد عنده رغبة قوية لتسميم العلاقات بصراحة لم يعد ما يحدث مفهوم أو مقبول.. أمال لو كانت الناس بتهاجم القامات مش بتكرمهم كنتوا عملتوا إيه مفيش حد رشيد يوقف هذا الجنون المستمر ؟.. بصراحة لم أعد افهم السر وراء هذا التصرف المستمر.

وسبقته أنغام حيث قالت: السيدة نجاة الصغيرة كبيرة المقام كُرمت في المملكة العربية السعودية، أرقى تكريم في حضور عدد كبير من نجوم ‎مصر والعالم.

وتابعت أنغام، استقبلت بحفاوة وكرم بالغ، نَشكر عليه القائمين على المهرجان ونشكر عليه المملكة وأهلها، اللي هم أهلنا وأحبابنا، وتكريمها هو تكريم كل فنان مصري محترم  صاحب تاريخ وقلب نقي، وكفايه فتنة، والله عيب.

هذا واستنكر تامر عاشور الأمر قائلًا: اللي شفته واللي سمعته عن تكريم الفنانة الأيقونة نجاة الصغيرة في مهرجان JOY مش قادر أصدقه ولا أفهمه لحد دلوقتي، ولا أتوقع حد يكون بيفكر كده.

وأضاف تامر عاشور، ازاي إعلامي يطلع يقول راحت نجاة وراح معاها بعض الحب؟ واعي.. مدرك للي بتقوله؟

تابع موقع تحيا مصر علي