عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رموه في الترعة حي.. ماذا قالت والدة الطفل يوسف ضحية الدقهلية | فيديو

تحيا مصر

تطورات جديدة في واقعة قتل الطفل يوسف ضحية الدقهلية وإلقاء جثمانه في أحد المصارف المائية، حيث نظرت محكمة جنايات المنصورة اليوم أولى جلسات القضية ويرصد موقع تحيا مصر التفاصيل الكاملة في واقعة الطفل يوسف.

تفاصيل محاكمة المتهمين بقتل الطفل يوسف

حيث نظرت المحكمة أولى جلسات محاكمة المتهمين بقتل الطفل يوسف ضحية الدقهلية، حيث استهلت المحكمة في بداية الجلسة بإثبات حضور المتهمين، وأحد المتهمين طلبت منه المحكمة انتداب محامي له إلا أنه قال أنه سيقوم بإخبار المحامي الخاص به، وإثبات حضور المتهمة الثالثة.

وطلب المدعى بالحق المدني غرامة مبدئية 15 ألف وواحد جنيه، وقدمت هيئة المحكمة العزاء لوالد ووالدة الطفل يوسف ضحية الدقهلية، واستمعت لأقوال المتهمة الثالثة رنا م والتي قالت احنا استدرجنا الطفل يوسف وأخدناه في البيت عندنا وأنا على ذمة المتهم الثاني السيد، وكنت مقيمة مع المتهم في بلقاس ولما أطلقت ضميري صحي وكانوا بيهددوني بعيالي وقالولي لو قولتي حاجة هنعمل كدة في عيالك.

النيابة تتلو أمر إحالة المتهمين بقتل الطفل يوسف

ثم استمعت المحكمة لمرافعة النيابة العامة في قضية الطفل يوسف ضحية الدقهلية، وقال ممثل النيابة خلال الجلسة تتهم النيابة العامة علاء حمادة والسيد عبدالله ورنا محمد لأنهم في يوم 28 أكتوبر 2023 حتى يوم 4 نوفمبر 2023 بدائرة مركز الستاموني بالدقهلية المتهمان الأول والثاني قتلا المجني عليه الطفل يوسف عمدا مع سبق الإصرار والترصد.

وقال والد الطفل يوسف ضحية الدقهلية، الحمد لله أننا وصلنا لليوم ده اللي هنشوف فيه القصاص من المتهمين وأخيرا بعد كل الفترة دي المتهمين أمام القضاء وعندنا ثقة كبيرة في القضاء، أحنا قعدنا 4 شهور أن القضية مقفولة ومؤيدة ضد مجهولة، ومكنش عندنا شك أن يوسف قتل نفسه لأن مفيش مبرر لحاجة زي دي، ومفيش أي دوافع لإنهاء حياته وهو علاء العقل المدبر وأنا بطالب بالإعدام.

والدة الطفل يوسف تكشف تفاصيل وفاته

وتابعت والدة الطفل يوسف ضحية الدقهلية، كنت متأكدة أن ابني مستحيل ينهي حياته، ولكن الحمد لله ربنا كريم واكتشفنا المتهمين ومنهم لله أنهم خلوني اقف في المحكمة وابني ميت، يوسف كان أول فرحتي وهو الكبير وكنت اتوقع تصوروا معاه وهو ناجح في الثانوية العامة مش وهو ميت وبتصورا معايا أنا، والمتهم الأول علاء ده كان معاه في عربية الإسعاف وكان معاه في الغسل وهو اللي قاتل يوسف ابني.

واستكملت والدة الطفل يوسف، أن المتهم مرديش يشرب يوسف ابني وطول ماهما لسه بيشربوا وبيتنفسوا أنا مش مستريحة ومش مستنية غير الإعدام ليهم، بعد اللي عملوه مع يوسف ابني، ونار يوسف عمرها ما هتهدا ابدا في حياتي ومعنديش غير القصاص وزير ما ابني يوسف معدش له وجود في الدنيا هما كمان يتعدموا ويموتوا.

تابع موقع تحيا مصر علي