عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إيه حكم الآباء اللى بيجبروا ولادهم على كلية معينة؟.. الدكتور علي جمعة يجيب

د. علي جمعة
د. علي جمعة

أجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، على سؤال شاب حول حكم إرغام الوالدين على أبنائهم دراسة معينة وتحديد مستقبلهم، فكيف يتعامل الأبناء والأبناء مع هذه المشكلات ؟.  

إيه حكم الآباء اللى بيجبروا ولادهم على كلية معينة؟.. الدكتور علي جمعة يجيب

وقال الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، خلال حلقة برنامج "نور الدين"، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الثلاثاء: "يجب على الأبلء ان يستشعروا ان ده إنسان له ارادته المستقلة واختياراته المستقلة".  
وأضاف: "الأب ينصح ابنه الصيدلة أحسن لك من الطب، يقوله له لأ عاوز الهندسة،خلاص انا نصحته و حملته نتيجة اختياراته".

فتاة: هل هكون عاف لو رفضت طلب أمى بقطع صلة رحم؟.. الدكتور علي جمعة يجيب

أجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، على سؤال  فتاة حول: "لو حصل خلاف بين امى واحدى الاقارب لازم قاطعها كنوع من بر امى، هل ده بر والدين"؟.  

وأوضح الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، خلال حلقة برنامج "نور الدين"، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الثلاثاء: "الأب والام اختلفوا مع احد الاقارب الجد او الخال، فيريدوا أن يقطع صلة الرحم، مفيش داعى إننا نغيظ ابونا وامنا، ونقول لهم إننا رايحين للشخص اللى زعلان معاه، ما بلاها الكيد والغيظ". .  

وأضاف: "إيه اللى هيحصل إنك لو تحلى بالحكمة، وضع الشخص المناسب يالحالة المناسبة عند الوقت المناسبة".

فتاة: هل يجب طاعة الوالدين فى اختيار الزوج؟.. علي جمعة يجيب

أجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، على سؤال فتاة حول هل من البر طاعة الوالدين في اختيارهم لشريك الحياة سواء البنت أو الولد؟.  

وأوضح الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، خلال حلقة برنامج "نور الدين"، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الثلاثاء: ""شريك الحياة جعله رسول الله بيد البنت يعني «دلع البنات» لأنها هي اللى هتعيش، وما جرى عليه مفاهيم بعض الآباء هو امتلاك هذا الجثمان حيث ان قلبهم معلق بهم، فهما حاسين إنها ملكهم فبيحاولوا يجبولها أحسن حاجة،هم شالوكى وانتى  الدف كده".

وتابع: "لكن الشريعة حررت البنات من الحكاية دى، وقالتلهم انتي اللى تختارى". 

 

 

تابع موقع تحيا مصر علي