عاجل
الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

من بينهم رضوى الشربيني وأكرم حسني.. نجوم الفن والإعلام يتفاعلون مع الهجمات الإيرانية على إسرائيل

تحيا مصر

علق عدد كبير من نجوم الوسط الفني عل الحرب الإيرانية الإسرائيلة التي نشبت أمس السبت الموافق 13 أبريل، وذلك من خلال حسابتهم الرسمية على مواقع التواصل الاجتماعي.

رضوى الشربيني 

كتبت الإعلامية رضوى الشربيني، عبر حسابها الرسمي بموقع X للتدوينات القصيرة في منشور يرصده تحيا مصر: يا منجي من المهالك يا رب.. ربنا يستر على بلادنا وعلى جميع الدول العربية.

رضوى الشربيني 

دنيا سمير غانم

ونشرت الفنانة دنيا سمير غانم، مقطع فيديو لها عبر خاصية ستوري حسابها الشخصي بموقع انستجرام، وهي تغني في التلفريك رفقة زوجها الإعلامي رامي رضوان في لبنان، وعلقت قائلة: الفيديو ده من التلفريك في لبنان 5أكتوبر 2023، ربنا يحفظ لبنان وفلسطين وكل الوطن العربي.

نادين الراسي

وكتبت الفنانة اللبنانية نادين الراسي، وكتبت عبر ستوري حسابها بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: كنا نموت برصاصة طايشة، صرنا نموت بصاروخ طايش!، الليلة برعاية مش هتقدر تغمض عينينك.

أكرم حسني 

وقال الفنان أكرم حسني، عبر حسابه الشخصي بموقع X، مع وضع على فلسطين: النصر من عندك يا رب.

من جانبه، قالت رضوى الشربيني خلال برنامج أنا والقناع: شرف ليا إني إمرأة ومكنتش أحب أتخلق راجل ولو حد شايفني تهمة فده في نظر أشباه الرجال، وأنا مبسمحش لنفسي إني انهار ومعظم الوقت متفائلة وراضية وكل حاجة بتحصل خير عشان رب الخير ما بيجبش الا الخير".

وتابعت: “معرفش مين صدر إن رضوى الشربيني بتقول للست اضربي الراجل بالنار، أنا دايما بقول للست حبي جوزك وشيلي في عينك ومن 7 سنين ليا تصريحات بقول فيها اتزيني لجوزك ولو جاي من الشغل تعبان وطي صوتك واتكلمي معاه براحة ولو لزم ماية بملح وقادرة تعملي ده اعملي”.

واستطردت: “أنا كنت مستضيفة داعية وبتريق على وادة بتقول الست مش ملزمة تبات في بيت جوزها والسوشيال ميديا قصوه، هو فيه واحدة محترمة بتشتغل وسط محترمين هتقول كدة.. إمال تبات فين؟ دا أنا كدة مش معقدة أنا فاسقة”.

وعن سجود طليقة حسن شاكوش في حفل الزفاف، قالت: “حركة أوفر جدًا بصراحة واللي بيسجدوا هما الرجالة وبتكون في ماتشات الكورة.. احنا أخرنا نشوف العرايس تبوس ايد أو كتف جوزها أو تحضنه حتى، لكن أنها تسجدله !! مشوفتهاش قبل كده”.

تابع موقع تحيا مصر علي