عاجل
الثلاثاء 28 مايو 2024 الموافق 20 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رد مفاجئ من أحمد السقا على انتقاد طارق الشناوي له في العتاولة

أحمد السقا
أحمد السقا

خرج الفنان المصري أحمد السقا عن صمته للرد على انتقاد الناقد الفني طارق الشناوي لأداءه في مسلسل العتاولة الذي عرض في السباق الرمضاني المنصرم على قناة Mbc مصر.

أحمد السقا في برنامج الحكاية 

وقال أحمد السقا في تصريحات يرصدها تحيا مصر خلال حلوله ضيف على برنامج الحكاية الذي يقدمه الإعلامي المصري عمرو أديب: بوعده أني اجتهد زيادة وانال رضاءه.. هقول ايه يعني هو قال كتير بصراحة لكن لما بيقابلني بيمدح فيا والمفروض أن النقد غير الانتقاد والتجريح.

أحمد السقا 

كواليس مسلسل العتاولة 

وتابع عن كواليس العمل: الحمدلله مفيش شيطان دخل بينا في العتاولة ولا حاجة وكلنا كانت عنينا على بعض وبنشتغل بالـ 26 ساعة وبنحب بعض، والعشة ولعت بجد في المسلسل وطفيت جزء منها والمخرج الجاحد فضل مدور الكاميرات.

أبطال مسلسل العتاولة 

ومسلسل العتاولة بطولة أحمد السقا وطارق لطفي بنجاح نصار في فتح الخزنة وسرقتها أمام حنة وتركها بمفردها بعد أن طلبت منه أن يأخذها معه ويخرج إلى السيارة حيث ينتظره شقيقه الذي يسأله إذا كان هناك أحد بالداخل فيكذب عليه.

وتفاعل الجمهور مع العمل قائلًا: احمد السقا و طارق لطفي بجد كسرو الدنيا في مسلسل العتاولة و يمكن ده فعلا احسن مسلسل اتعمل السنة دي مع انه فيه كذا لقطة مش احسن حاجة بس بجد المسلسل ناجح اوي وانا من رائي ان ده مسلسل السنة، - أول ما نزل إعلان مسلسل "العتاولة" مكنتش متحمسة أشوفه لأن مبحبش النوع ده من الدراما الشعبية،، وقلت أكيد تيمة مكررة ومستهلكة  بس الحقيقة طلع حكمي غلط،، وغيرت رأي بعد ٥ حلقات من المسلسل،، لاقيت نفسي بستني الحلقة كل يوم،، خاصة إن الأحداث ماشية سلسلة ومن غير ملل،، وكل حلقة فيها حاجة جديدة،دا غير إن التعاون بين السقا وطارق لطفي وباسم سمرة،، مخلي المسلسل في حتة تانية،، في كيميا حلوة أوي بين الثلاثة، المشاهد اللي بتجمع "خضر ونصار وعيسى الوزان"،، بتبقا واخداني بحس إنهم في ملعب وكل واحد بيشوط الكورة للتاني عشان يجيبوا جون،، كل واحد حاطط احساس خاص بيه في الشخصية اللي بيلعبها،، فكل شخصية فيهم محبوبة جدا ومميزة،، ومتحمسة جدا أعرف الصراع ده هيخلص على ايه لأني حبيتهم كلهم

من جانبه، قال أحمد السقا خلال حلوله ضيفًا على برنامج حبر سري: أنا حمقي ودمي حامي والطاقة الذكورية عالية شوية وبتسبب لي ساعات مشاكل، ومقدرش أعدي اللي يعديه غيري.. مفيش حد مثالي كلنا بنغلط بس قدر الإمكان بحاول أني مزعلش البني آدمين لأن أنا راس مالي الناس.

وتابع، محمد هنيدي اكتر واحد بيضحكني .. وبالنسبة لجيلنا كان رأس السهم التى عبرت وعبر وراها جيل كامل، ومحمد هنيدي دمه خفيف وافيهاته عايزة استيعاب وهو قصة كبيرة وحبيبي .. وأتمنى أعمل عمل جديد مع هنيدي واللى يجي يكون مناسب له وليا واكيد مش هنتأخر.

تابع موقع تحيا مصر علي