عاجل
الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد واقعة حبيبة الشماع.. رامي جمال: لازم يركبوا كاميرات في أي عربية أجرة حفاظا على حقوق بناتنا

رامي جمال
رامي جمال

حرص الفنان رامي جمال على التعليق على ما حدث لفتاة الاوبر حبيبة الشماع، مطالبا بضرورة تركيب كاميرات في سيارات الأجرة وذلك لمنع حدوث أي ضرر لأي فتاة أخرى، وذلك في منشور كتبه عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

رامي جمال يطالب بتركيب كاميرات في سيارات الأجرة 

وقال رامي جمال في منشور على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك رصده موقع تحيا مصر: ضروري تركيب كاميرا في سيارات الأجرة بعد انتشار ظاهرة التحرش من بعض سائقي الشركات الخاصة..  مهم جدا قبل ترخيص تلك السيارات تلزم تلك الشركات بتركيب كاميرا داخل السيارة حفاظًا على حقوق بناتنا وأخواتنا.

منشور رامي جمال

رامي جمال: لازم السواق يبقى عارفة أنه متراقب حتى لو مش محترم هيخاف

وتابع رامي جمال حديثه: الحل أن السواق يبقي عارف أنه متراقب، حتى لو مش محترم يبقى خايف ويبقى فيه تجريم لعدم تشغيل الكاميرا زي موضوع العداد بالظبط، شعور بناتنا وأخواتنا بالأمان ضروري.

رامي جمال 

وأكد: أنا واثق إن شاء الله الفكرة تتنفذ لإجبار الشركات الخاصة على اختيار سائقيها ويبقي فيه عقوبة على الشركة تصل لحد الإغلاق لو ملتزمش.

واقعة حبيبة الشماع 

وكانت قد شهدت الأيام الماضية واقعة مروعة لفتاة لجأت إلى اوبر لتوصيلها إلى منزلها ولكن شعرت الفتاة بالخوف من محاولة السائق اختطافها فما كان لها إلا أنها قامت بإلقاء نفسها خارج السيارة، ما أدى إلى دخولها العناية المركزة لأيام عديدة ومن ثم لقت مصرعها وتم القبض على سائق الاوبر وإصدار حكم قاسي عليه.

من ناحية أخرى، كانت أخر أعمال الفنان رامي جمال طرحه لأغنية بقول وأكدب، والتي أتت كلماتها: عشان مبقاش بقول وأكدب أنا هنسى لكن هتعب، ومش ضامن في يوم من بعد ما أنسى أرتاح، غيابك عني مش هين لكني عكس ده هبين، كبيرة وعيبة لو بانت عليا جراح، مفيش ولا حاجة في إيديا عشانك روح، دورك جي ومسيرك تعيش مجروح، جرب بس تنساني وصدقني، يوميها وبس هتحس بطلوع الروح، لحد في يوم ما أفوق منك هكلمني كتير عنك، وفي الغالب هعيش بعدك كإني معاك، ومن نفس الوجع ده أنت هتسألني الخلاص إمتى، هتتعب زي مأنا هتعب عشان أنساك، مفيش ولا حاجة في إيديا عشانك روح، دورك جي ومسيرك تعيش مجروح، جرب بس تنساني وصدقني، يوميها وبس هتحس بطلوع الروح.

 

تابع موقع تحيا مصر علي