عاجل
الإثنين 17 يونيو 2024 الموافق 11 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ظهر بصورة نيلسون مانديلا.. أبرز لقطات مشاركة محمد رمضان في نهائي أفريقا

محمد رمضان
محمد رمضان

شارك الفنان محمد في حفل نهائي دوري أبطال أفريقيا الذي تواجه فيه فريقي الأهلي والترجي التونسي خلال الساعات الماضية.

محمد رمضان يتألق في نهائي دوري أبطال أفريقيا 

وتألق محمد رمضان بتي شيرت عليه صورة نيلسون مانديلا رئيس جنوب أفريقيا وزعيمها الأسبق يستعرضه تحيا مصر، وهو الأمر الذي جذب الأنظار إليه.

محمد رمضان 

محمد رمضان: يشرفني طبعًا أقدم قصة محمد صلاح

من جانبه، قال محمد رمضان: يشرفني طبعًا أقدم قصة محمد صلاح دي قصة ملهمة لكل الشباب وقصة عظيمة فيها معاناة وازاي قدر يقاوم وينسى الهجوم اللي عليه وأول سجدة نشوفها في الملاعب الأوروبية، وأنا لو عملت الفيلم ده هكون ساجد في البوستر بتاعه.

وتابع، أكيد هحضر ماتش بكرا وقابلت الفريق بقيادة كابتن محمد صلاح صاحبي وأخويا وبنتكلم على طول، وأنا شميت ريحة نجاح وألفة وحابين بعض جدًا، وفي صدفة متفائل بيها جدًا رقم السويت عندي 1124 ورقم تي شيرت كابتن مصر، وإن شاء الله نرجع من تاني.

تصريحات محمد رمضان 

وأضاف، أنا حاسس أن السنة دي إن شاء الله البطولة بتاعتنا، وأنا كنت بتكلم أن المدير الفني يفك وجهة النظر دي أن 90% من البطولات اللي أخدناها كانت بمدرب مصري، وإن شاء الله نفك النحس السنة دي ونمشي كابتن أجنبي مبسوط من عندنا.

وقال لمنتخب مصر: قولتلهم لو في كل لحظة افتكرتوا في الـ فوق 100 مليون مواطن أننا نقدر نسعدهم ده يديهم طاقة فوق طاقتهم، وده أنا قولته وأنا قاعد مع محمد صلاح وكهربا، قولته لما شخص بيجري وقدامه أتوبيس سرعته بتتضاعف، ولو بيجري وراه كلب سرعته بتتضاعف، لو حطينا الاتنين قدامنا أننا عايزين ناخد البطولة وناس مش عايزة ده، ومنشمتش فينا حد أن مش عايزين مصر تعلى.

وتألق محمد رمضان في مسلسل جعفر العمدة من بطولة محمد رمضان، هالة صدقي، زينة، مي كساب، منة فضالي، أحمد داش، أحمد عبد الله، منذر ريحانة، طارق النهري، عصام السقا، دعاء حكم، سلوى عثمان، مجدي بدر، وغيرهم من الفنانين، وذلك بجانب ظهور خاص للفنان بيومي فؤاد الذي ظهر بشخصية والد الفنانة زينة، والمسلسل من تأليف وإخراج محمد سامي، وتدور الأحداث فى إطار اجتماعى شعبى، حول جعفر العمدة وهو في العقد الرابع من عمره، ولديه 3 زوجات، ويمتلك شركات للمقاولات ويدخل فى العديد من الصراعات سواء فى عمله أو بعيداً عن العمل، ثم يقابل خلال مشواره عايدة ويتعرف عليها وتنشأ بينهما قصة مليئة بالمفاجآت، كما يعيش جعفر مأساة تستمر عدة سنوات بعد فقدان ابنه واختطافه من قِبل مجهولين، ولا يعرف إذا ما كان حيًا أو أصابه مكروه.

هذا وقال رمضان عن الجزء الثاني من مسلسل جعفر العمدة: إحنا بندرس الموضوع بشكل جيد جدًّا، وذلك بسبب مطالبة الجمهور، وشخصيًا أنا عملت جزء تاني من فيلم الكنز، لكن في الدراما عمري ما عملت أجزاء تانية.

وتابع:  قصة جعفر العمدة تسمح بوجود جزء تاني، فالمخرج محمد سامي كان عامل احتمالية أن يكون فيه جزء تاني من العمل.

تابع موقع تحيا مصر علي