عاجل
السبت 20 يوليو 2024 الموافق 14 محرم 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد شجاره مع مسلم.. أزمات العسيلي مع مطربي المهرجانات

محمود العسيلي
محمود العسيلي

تصدر الفنان محمود العسيلي محركات البحث في الساعات الأخيرة بعدما تداول رواد السوشيال ميديا فيديو عن شجار عنيف بين مسلم ومحمود العسيلي، وهي أزمة جديدة من أزمات العسيلي مع مطربي المهرجانات  المهرجانات حيث تشاجر من قبل مع حسن شاكوش وعصام صاصا.

أزمات العسيلي مع مطربي المهرجانات

ظهر محمود العسيلي في مقطع فيديو نشره مطرب المهرجانات مسلم عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات الإنستجرام، رصده لكم موقع تحيا مصر.

شجار محمود العسيلي ومسلم

وعلق مسلم على الفيديو قائلًا: "ده اللي اسمه فنان أهو"، حيث حيث قال محمود العسيلي لـ مسلم بانفعال: "أنت فاكر نفسك مين يعني، أنت كدة نجم يعني بتتأخر عليا أنا كل ده.. أقعد مستنيك 15 سنة"، ليرد عليه مسلم قائلًا: "أنت بتقل مني قدام خطيبتي والله ما سايبك".

سبب خلاف محمود العسيلي وعصام صاصا

ومن جهة أخرى شهد الوسط الفني أزمة من أزمات العسيلي مع مطربي المهرجانات، حيث أثار محمود العسيلي الجدل بعدما صرح أنه لا يعرف عصام صاصا أو اسمه، وماذا يغني، ولكن في لقاء مع الإعلامية منى عبدالوهاب في برنامج ع المسرح، وجاءت تصريحاته كالتالي:

  • في واحد أنا قولت إنه رقم 1 على كل المنصات لكن أنا فعلًا معرفش هو بيغني إيه
  • أنا ابني بيحبه جدًا وحافظ كل أغانيه لكن أنا عمري ما سمعته ومش تقليل منه
  • لو بقلل منه مش هقول إنه رقم 1 على كل المنصات وده بجد وكل الجيل بيسمعه وما يعرفوش أغانينا إحنا
  • أنا بتكلم على لون معين بيبقى تريند ونجاح لحظي وبعد كده بيختفي
  • المهرجانات لون جديد ومصري أصيل وحاجة بتاعتنا وبتاعت الشارع جدًا
  • المغني لو فضل يكرر نفس اللي بيقوله هيختفي لازم يدور على أفكار مختلفة عشان يحافظ على فنه زي الراب برضو
عصام صاصا 

ولكن جاء تعليق عصام صاصا صادم على تصريحات محمود العسيلي، من خلال لقاءه مع برنامج أسرار، حيث قال: "مزعلتش منه لكن مفرقش معايا إنه ميعرفنيش، هو كان عايز ياخد اللقطة بس أنت المفروض حد كبير وليك قيمتك متتكلمش عن حد متعرفوش، وهو أكيد عارف اسمي لأنه قبل ما يطلع البرنامج بيومين كنا موجودين في حفلة حسن شاكوش وكان قاعد على الترابيزة اللي جنبي وحسن شاكوش كان بيحييني وبيحيه فأكيد عرف إني مطرب زيي زيه".

حسن شاكوش يهاجم محمود العسيلي

واستكمالًا لـ أزمات العسيلي مع مطربي المهرجانات، علق مطرب المهرجانات حسن شاكوش على تصريح محمود العسيلي عن عصام صاصا، من خلال بث مباشر عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات الإنستجرام.

وقال حسن شاكوش من خلال: "يعني أنت عرفت اسم عصام صاصا ومش عارف أغانيه، مينفعش يكون عصام صاصا تريند وأطلع أقول معرفش بيغني إيه، أنا مش حافظ أغاني لـ محمود العسيلي ولا أعرفها لكن مينفعش نبقى في وش بعض نتكلم بأسلوب، وفي الضهر نتكلم بشكل تاني وبطريقة تانية، أنا مبحبش البني آدم اللي كده، إحنا الحمدلله والشكر لله مسمعين وموجودين في الوطن العربي.

حسن شاكوش

وتابع حسن شاكوش قائلًا: "بتقول الراب كمان هينتهي، طب لما الشعبي والراب هينام مين هيبقى موجود؟ أمال مين هيرقص الناس، إحنا لازم نحترم بعضنا ونقدر بعضنا ونخاف على مشاعر بعض، واللي هيحترمنا هنشيله فوق دماغنا، واللى مش هيتحترمنا مش هنحترمه، مينفعش يطلع من بوقي لفظ يضايق أي حد وأنا بيسمعني عائلات وأطفال".

والجدير بالذكر، أن أزمات العسيلي مع مطربي المهرجانات  تتوالى وتضعه في مرمى النيران عبر السوشيال ميديا، بجانب تصريحاته المثيرة للجدل.

تابع موقع تحيا مصر علي