عاجل
الإثنين 15 يوليو 2024 الموافق 09 محرم 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

دخل في خلاف مع العندليب بسبب فنانة.. لقطات من حياة محرم فؤاد في ذكرى وفاته

محرم فؤاد
محرم فؤاد

تحل اليوم الخميس 27 يونيو ذكرة وفاة المطرب محرم فؤاد، صاحب رصيد غنائي قوي مليء بأنجح الأغنيات، وبمناسبة حلول ذكرى وفاته اليوم الخميس، سيرصد موقع تحيا مصر في هذا التقرير لقطات من حياة المطرب محرم فؤاد.

خلاف محرم فؤاد وعبد الحليم حافظ بسبب فنانة

كان محرم فؤاد على خلاف مع العندليب عبد الحليم حافظ وذلك بسبب الغيرة الفنية، وحبهما لفنانة في نفس الوقت، وتحدث عن ذلك الخلاف الفنان سمير صبري في أحد برامجه السابقة، وقال: كان محرم فؤاد بيحب فنانة معينة وعبد الحليم عرف.

محرم فؤاد

وتابع: فبطريقة ما اتصل بالفنانة المعينة وقالها عايز أقابلك وأشوفك عشان في مشروع فني نعمله مع بعض، وعرف محرم فؤاد فاتشال واتهبد ومعرفش يعمل ايه راح جاب بليغ حمدي وقاله صاحبك عايز ياخد صاحبتي راح بليغ جاب مؤلف وعمل أغنية وجع القلوب يا أهل الله وغناها محرم فؤاد عشان يسمعها لعبد الحليم حافظ.

كلمات أغنية وجع القلوب يا أهل الله

وجاءت كلمات وجع القلوب يا أهل الله: تعب القلوب يااهل الله وجع القلوب يااهل الله عاشق يدوب يااهل الله مابقاش ولا فيه عاشق يدوب ابدا يرض بتعب القلوب ابدا مابقاش في القلب حاجه مااخدوا كل حاجه وادينا كل حاجه ورضينا باي حاجه هو انتوا وراكوا حاجه غير تعب القلوب وحياة تعبك ياقلبي لابعد عنهم ياقلبي لابعد عنهم واتوب تعبنا قلوبنا وقولنا نصيبنا مشينا قاسينا دارينا كدبنا خدونا وتوهنا ياريت ماخدونا ياريتنا ما رحنا ياريتهم ما جونا مابقاش في القلب حاجه مااخدوا كل حاجه.

عايدة رياض تكشف تفاصيل خلاف محرم فؤاد مع عبد الحليم حافظ

وكذلك تحدثت الفنانة عايدة رياض عن تفاصيل خلاف زوجها السابق محرم فؤاد مع العندليب عبد الحليم حافظ، فقالت في لقاء تلفزيوني سابق لها: محرم كان بيحكيلي أن عبد الحليم كان بيعمل فيه مقالب وحشة وكان في غيرة فنية بينهم وكان بيحس أن الدولة بتهتم بيه أكتر وحكالي أنه كان بيحب ميرفت أمين وكان نفسه يتجوزها وحب نيللي شوية وكانوا هيتجوزوا.

وعلى صعيد آخر، كان قد أبدى محرم فؤاد رأيه في عدد من المطربين المصريين الموجودين على الساحة الفنية، فقال في لقاء سابق له: هاني شاكر لا يصلح إلا لغناء الأطفال لأنه عنده صعوبة في التعبير عن الحب وعلي الخحجار ينفع قائد لكورال.

تابع موقع تحيا مصر علي