عاجل
الجمعة 12 أغسطس 2022 الموافق 14 محرم 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

إيمي تاتو تدخل مجال الإعلام ببرنامج «ضي القمر» على «قناة الشمس»

تحيا مصر

دخلت إيمي تاتو، صاحبة أشهر صالون تجميل مجال الإعلام من خلال تقديمها برنامج «ضي القمر» عبر قناة «الشمس».

تحيا مصر يرصد دخول إيمي تاتو مجال الإعلام

مواعيد عرض برنامج ضي القمر

يُعرض برنامج «ضي القمر» يوم الأحد الساعة 7 ونصف مساء، ويعاد يوم الخميس الساعة 3 صباحا.

كما أعلنت الإعلامية والفنانة ريهام سعيد أيضًا عن عودتها إعلاميًا من الاعتزال وذلك بتعاقدها مع قناة الشمس الفضائية لتقديم برنامج جديد.

ريهام سعيد مقدمة صبايا الشمس

تعاقدت الإعلامية ريهام سعيد مؤخرًا مع قناة الشمس الفضائية لتعود لتقديم البرامج التلفزيونية بعد عام من الاعتزال مؤخرًا وذلك ببرنامج يحمل اسم “صبايا الشمس”.

وشاركت ريهام سعيد متابعيها وجمهورها بنشرها صورة من العقد الخاص ببرنامجها الجديد الذي سيعرض عبر شاشة قناة الشمس الفضائية قريبًا.

وكتبت ريهام سعيد منشورا عبر حسابها الشخصي على فيسبوك، قالت فيه: «بعد تفكير عميق وبعد مرور سنة كاملة من قرار الاعتزال، أعلن عودتي للإعلام بإذن الله، وما توفيقي إلا بالله أرجو الدعاء».

وكانت الإعلامية ريهام سعيد قد أعلنت العام الماضي، اعتزال الإعلام كمقدمة برامج، بسبب ما وصفته برغباتها في التركيز في أعمالها الفنية كممثلة.

وأضافت الإعلامية ريهام سعيد في منشور على حسابها الرسمي على إنستجرام: «فكرت كتير قبل ما أكتب البوست ده. أنا اعتزلت التمثيل سنة ٢٠١٥ لأني حسيت إن صاحب بالين كداب وإن التمثيل مأثر على مسيرة الخير اللى ابتديتها من سنين طويلة عشان الوقت والمجهود إللى بعمله، لكن عشقي للتمثيل اللى هو دراستي ومهنتي الأولي قبل الإعلام رجعت أمثل تاني وأنا لسه في نظر المخرجين والمنتجين مذيعة عايزة تمثل».

وتابعت: «كنت عارفة إن عشان آخد مكان كممثلة لازم أسيب الإعلام زي- مع حفظ الألقاب- داليا البحيري وبسمة ودينًا فؤاد ودينا الشربيني وغيرهم بس مكنتش قادرة أسيب رسالتي اللى كانت مهمة أوي وقتها».

وقالت ريهام سعيد: «أنا حصل لي مشاكل كتير من المهنة دي بتأثير باطل من السوشال ميديا من منافسين وأعداء، بسبب المشاهدة العالية جدا والنجاح، أنا تعبت وحسه إني قدمت كل اللى ممكن يتقدم والدولة عامله اللى عليها ومش محتاجين دور المجتمع المدني في مساعدة الناس، ولكن أنا ليا الشرف إني اشتغلت في المهنة العظيمة دي اللى ليها رسالة سامية وعظيمة وليا الشرف إني كنت إعلامية في أصعب وقت مر على الإعلاميين أيام حكم الإخوان والحمد لله كان لينا موقف واضح وما تغيرش ولا دقيقة».

واستطردت أنا بكل أسف بعلن اعتزالي الإعلام تماما وهاركز كممثلة وهاطلب من الدكتور أشرف زكي إنه يساعدني إني أغير الفكرة الموجودة في أذهان المخرجين والمنتجين إني مذيعة. ورسالة للأستاذة كاملة أبوذكري ومش مكسوفة، نفسي أوي أمثل معاكي حتى لو مشهد ده من أحلامي. خطوة صعبة وفيها ريسك كبير بس على الأقل أجري ورا حلمي حتى وأنا في السن ده. جه الوقت إني أستمتع باللي بعمله وبحبه، خصوصا لما يكون في عصر ولا في وسطة ولا محسوبية إلى هايجتهد هايوصل. ماتسيبوش حلمكم مهما فات الوقت.

تابع موقع تحيا مصر علي