عاجل
الجمعة 30 سبتمبر 2022 الموافق 04 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

«التذكرة بـ 100 ألف جنيه».. مصطفى بكري يشن هجوما حادا على حاضري حفلة عمرو دياب بالساحل

مصطفى بكري وعمرو
مصطفى بكري وعمرو دياب

شن الإعلامي مصطفى بكري هجوما حادا على حاضري حفلات الفنان عمرو دياب في الساحل الشمالي والتي تأتي بمبالغ باهظة للغاية، وسط حالة من الغضب الشديدة وسط أغلب المواطنين في الشعب المصري بسبب ارتفاع الأسعار وأزمة الأسعار الطاحنة التي تواجه المواطنين في الفترة الحالية. 

وقال مصطفى بكري، خلال تقديمه برنامج "حقائق وأسرار" المذاع عبر فضائية "صدى البلد"، وينقلها تحيا مصر، إن مصر تعاني من مشاكل عديدة، ويوجد واقع صعب، والأوضاع الاقتصادية المصرية جزء منها نتائج الأزمة العالمية، والحرب الروسية الأوكرانية، وجزء منها الشعب مسؤول عنها، متابعا: "ما هو مش ممكن الاقي نص مليون واحد قاعدين في الساحل الشمالي وبنشوف ناس منهم بتستفز الشعب المصري بالحفلات والفيلات المختلفة". 

وتابع مصطفى بكري،: "تلاقي الناس في الساحل الشمالي بيشتروا فيلات بـ 115 مليون، والترابيزة للمزاد بـ 50 ألف جنيه بدون ما تشتري حاجة، وتذكرة حفلة عمرو دياب بـ 100 ألف جنيه، ياعم براحة على الناس، استتروا شوية في ناس مش لاقية تاكل في مصر".

مصطفى بكري: دخلت مصر 40 سيارة فيراري في آخر 6 أشهر.. “الواحدة بـ 20 مليون جنيه"

وأردف مصطفى بكري، أنه ليس أمر طبيعي أن يدفع المواطن 100 ألف جنيه من أجل رؤية أغنية أو اثنين للفنان عمرو دياب، ويطلع البعض يتباهى بذلك، "ارحموا نفسكم شوية، الناس مش لاقية تاكل استخبوا، أوضاع الناس مش مستحملة". 

وأشار مصطفى بكري، إلى أنه خلال الـ 6 أشهر الماضية دخلت مصر40 سيارة من نوع فيراري، والتي تبلغ سعر الواحدة منهم 20 مليون جنيه، 25 سيارة من أصل 40 موجودين في منطقة المنصورة "يعني فيه ناس معاها فلوس أهو، ماشي بس برده نظرة للناس التانية، نظرة لصندوق تحيا مصر وغيره من الأماكن، عندك أهلك وناسك". 

وواصل أنه يجب على هؤلاء الناس تفعيل دور المجتمع الأهلي الذي تحدث عنه الرئيس السيسي أكثر من مرة، وضرورة المشاركة بين المصريين، وذلك بجانب التحالف الخاص بالجميعات الأهلية، "اللي بيشتري بـ 20 30 مليون الناس الغلابة محتاجة، مظاهر الاستفزاز بلاش منها، حسوا بالناس شوية". 

تابع موقع تحيا مصر علي