عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

زوجة أمير طعيمة عن أمين العسال: "مات من الزعل وقلة الشغل”

أمين العسال
أمين العسال

نعت جيني زوجة الشاعر الغنائي أمير طعيمة، الراحل أمين العسال نجل الفنانة الراحلة سهير طه حسين وكشفت عن أسباب أخرى لوفاته غير المرض، وذلك عبر حسابها بفيسبوك 

تحيا مصر يرصد لكم منشور جيني طعيمة عن الراحل أمين العسال 

جيني طعيمة: "العسال مات من الزعل وقلة الشغل”

وكتبت جيني طعيمة عبر فيسبوك: مات من الزعل وقلة الشغل ما ماتش من المرض بس، عشان الشغل المفروض كان يعمله في لحظة وبكفاءة “الشلة” بتعمله سيئ جدًا وبتاخد فلوس وبيعملوا أساتذة علي الأساتذة.

جيني طعيمة

وتابعت: ربنا يرحمك ويكرمك ويبدل حزنك فرح، ويبدل أحوال الناس لأن فعلا الموضوع بقي مخيف.. اللهم لا تكسر قلوبنا ولا تشمت فينا من لا يخافك ولا يهابك ولا من في قلبه قطرة سواد وأحفطنا من كسرة القلب وأنهزام النفس وقلة الرزق وسؤال الناس.

 الأب بطرس دانيال يودع أمين العسال 

وقال الأب بطرس دانيال لـ تحيا مصر: بطلبله الرحمة من ربنا والمغفرة وربنا يعزي كل محبينه، وربنا يعزينا جميعًا، أخر رسالة كان بيعيد عليا في عيد العذراء مريم ودايما كان بيقولي ادعيلي وصليلي، وكنا بنسأل عنه لأنه كان بيسأل عن الكل وبيحب الكل، مقصرش مع حد وبشوفه دايمًا صاحب واجب، وكان مرح رغم مرضه، وقريت رسايله الأخيرة لكل الناس.

وتابع: موقف منساهوش، كان في واحدة اسمها شهيرة رحلت وكلمني وقالي يا ابونا هنصليلها في القرآن والإنجيل، كان دايمًا صاحب رسالة ومحدش هينساه، قعد فترة طويلة يعاني وكان بيجيله جلطات، لكنه كان بيشكر ربنا وكان شاعر بالسعادة.

واختتم كلامه: هو نشر البسمة للجميع وبوستاته على فيسبوك جميل، ومكنش عنده نفاق وصريح، لكنه أهمل في حق نفسه، ودايمًا كان بيشتاق لوالدته.

الوسط الفني ينعي أمين العسال 

كما حرصت الفنانة شهيرة على نعيه عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي فيسبوك، حيث قالت: خبر حزين حزين حزين رحيل صديقنا الجميل أمين العسال، شوف يا حبيبي أنت ارتحت من غدر الدنيا وقسوتها، أنت عانيت كتير من ضيق الحال ومن المرض ومن  الوحدة ومن تقصير كل اللي حواليك، ومع ذلك كنت متفائل ورامي حمولك على ربك، ودايمًا تبعت لي في واتساب أجمل المواقف المضحكة والنكت الحلوة لكي نضحك معًا.

وتابعت شهيرة: من ثلاث أيام فقط بعتلي بوست عن جدعنة الأصدقاء اللي ميتعوضوش وكأني منهم  والله يا أمز فرحت بالكلام ده بس قلت مافيش أجدع منك، أنت كان لازم تمشي مستحملتش أنت الضغوط النفسية دي، وخاصة لما الدنيا أعطتك ظهرها، بس روحت أنت لأكرم الأكرمين ولن تجد أحن منه عليك في أمان الله  ورحمته يعوضك بجنات النعيم  بمشيئته وأذنه ولا حول ولا قوه إلا بالله.

تابع موقع تحيا مصر علي