عاجل
الأربعاء 05 أكتوبر 2022 الموافق 09 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

مصطفى كامل: أنا ضد منع المهرجانات.. وكان فيه ناس بتدير النقابة غير هاني شاكر

مصطفى كامل
مصطفى كامل

تحدث الفنان مصطفى كامل عن رأيه في لون المهرجانات، وهجوم الموسيقار حلمي بكر على المطربين والمطربات، بالإضافة إلى رأيه عن أزمات نقابة المهن الموسيقية التي وقعت مؤخرًا بسبب المؤتمر الصحفي الذي شهد مشادة كلامية بين سعيد أرتيست وأحد أعضاء مجلس النقابة.

تحيا مصر يرصد تفاصيل أبرز تصريحات مصطفى كامل في برنامج "حبر سري"

حيث قال مصطفى كامل في حواره مساء الخميس في برنامج "حبر سري" مع المذيعة أسما إبراهيم: "للأسف المناخ العام بتاع الغنوة دلوقتي شيء غير مبشر خالص، أنا بقولك عن ثقة وعن يقين وعن اقتناع احنا في دوامة فنية كبيرة لو ملحقناش كلنا هتتسحب مننا الريادة".

مصطفى كامل والمهرجانات

وتابع الفنان مصطفى كامل في حديثه عن المهرجانات: "الفترة اللي ادارت فيها النقابة كان عندي مبدأ أن أنا ضد المنع، المهرجانات ظهرت في زمني أنا عن طريق أوكا وأورتيجا.. وجمعتهم وقولتلهم بص يا ابني أنا مبقطعش رزق حد بس لن أسمحلك طول ما أنا موجود هنا انك تدمر الذوق العام.. لون المهرجانات مش هيستمر كتير هو مسيطر ولكنه لن يدوم.

وتطرق مصطفى كامل في حديثه عن المهرجانات إلى إبداء رأيه فيما يفعله الموسيقار حلمي بكر إذاء أزمة المهرجانات، حيث قال: "حلمي بكر والدي وصديقي وحبيبي وانا كنت من اكتر المقربين ليه من سنة 1995 ايام ما كان بياكل الناس بس مع مصطفى كامل قصة تانية.. وهو مش بيهاجم هو راجل غيور على المهنة وغيور على عصر عمالقة".

أزمة المؤتمر الصحفي الأخير في نقابة المهن الموسيقية

ومن جانبه، تحدث الفنان مصطفى كامل عن الأزمة الأخيرة التي وقعت في نقابة المهن الموسيقية بسبب بعض الشبهات والمؤتمر الصحفي الذي تسبب في استقالة هاني شاكر، حيث قال: "سعيد الارتيست مهاجمش هاني شاكر ..ابتدى يتقال أن فيه شبوهات كلنا عارفينها، والمؤتمر اتعمل عشان سعيد يسأل النقيب ازاي حسن شاكوش خد التصريح وأنت مش موجود.. سعيد من كتر احترامه للفنان هاني شاكر مش عايز يقوله أن فيها حاجة مش مظبوطة".

وتابع مصطفى كامل قائلًا: "وسعيد مغلطش بس الغلطة الكبيرة أن أستاذ هاني شاكر كان المفروض في حاجة زي كدا لو فرضنا أن هيرجع في قرارك كان جابهم ووفق بينهم بشكل مقفول.. كل الكلام بيقول أن فيه ناس غير الفنان هاني شاكر كانت هي اللي بتدير النقابة، وفيه واحد وكيل النقابة كان واخد الختم من استاذ هاني ومفوضه يمضي عنه ودا ميصحش، يعني أنا لو أخويا في النقابة مينفعش أديله الختم".

تابع موقع تحيا مصر علي